Mekanikerns upptäckt: ”Billigt oftast inte bra”

När mekanikern John plockade isär bilen hittade han något som fick honom att stanna upp. En billig genväg dold under motorhuven hade förvandlat ett rutinjobb till en mardröm för bilägaren.
– Vill du ha den billigaste killen i stan, eller någon som faktiskt vet vad han gör? säger han.

En Toyota RAV4 rullade in på verkstaden med ett kylvätskeläckage som till en början såg helt odramatiskt ut. Vattenpumpen läckte – ett vanligt fel på just den här motorn. Men när den amerikanske mekanikern började plocka isär bilen upptäckte han något som fick honom att reagera direkt.
– Alla vattenpumpar är inte likadana. Bara för att en del är billigare betyder det inte att den håller måttet, säger han i klippet.

Mekanikern heter John, driver en verkstad i North Carolina i USA och delar sin vardag på TikTok. Han visar upp vattenpumpen han precis monterat bort. Den saknar helt märkning. Ingen stämpel, inget varumärke, ingenting som berättar om tillverkaren. För den som jobbat länge i branschen är det en tydlig varningssignal.
– Toyota, Honda och Nissan använder i princip alltid vattenpumpar från samma tillverkare som heter Asin. Ser du ingen märkning alls vet du direkt att det inte är en originaldel, säger John.

@autotechjohn Buy cheap….get cheap. Applies to parts and applies to labor! #wilmington #wilmingtonnc #mechanic #mechanicsoftiktok #northcarolina ♬ original sound – AutoTechJohn

Läckaget kom dessutom inte från packningen där problemen ofta uppstår utan inifrån själva pumpen, bakom impellern. Det tyder på ett internt haveri snarare än ett monteringsfel. När han tittar närmare på motorn syns nästa problem. Anslutningsytan är insmetad i svart silikonmassa, så kallad RTV.
– Det här betyder att man inte bytte packningen som skulle sitta här. I stället har någon försökt täta med silikon, säger mekanikern.

RTV används för att täta kåpor, skarvar och inte för att ersätta saknade O-ringar eller packningar. Just den här packningen ska ingå i ett komplett kit men saknas ofta när billiga eftermarknadsdelar används.
– Det är inte professionellt arbete. Så jobbar man inte om man gör det rätt från början. Köper du en kvalitetsdel får du alla packningar med i lådan. Då slipper du fusklösningar, säger John.

En originalvattenpump från Asin som John visar upp.

I klippet går han vidare och förklarar varför priset på en reparation inte bara handlar om själva delen. Bra eftermarknadsdelar tillverkas ofta av samma företag som levererar till biltillverkarna från början. Skillnaden är att de säljs utan bilmärkets logotyp och påslag.
– Biltillverkarna gör inte alla delar själva. Många originaldelar kommer från stora underleverantörer.

Men det finns också en annan sida av ekvationen och det är arbetstiden. Verkstaden tar 145 dollar i timmen (cirka 1 300 kronor), något vissa kunder reagerar på när de jämför med priser på nätet.
– Bra arbete är inte billigt. Och billigt arbete är oftast inte bra, säger han.

John visar upp den dåliga vattenpumpen som inte är original.

Han menar att den som väljer den billigaste lösningen ofta får betala två gånger. Först för lågprisreparationen och sedan igen när den måste göras om.
– Vill du ha den billigaste killen i stan, eller någon som faktiskt vet vad han gör? säger han i klippet.

Mot slutet av videon pekar han tillbaka på den läckande vattenpumpen. En anonym del utan märkning, monterad utan rätt packningar och tätad med silikon. Resultatet blev ett nytt läckage och en ny verkstadsnota. För RAV4-ägaren blev upptäckten en dyr läxa.
– Byt hellre delen en gång, med rätt komponenter, än två gånger med billiga genvägar, säger mekanikern.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt