Han ser samma misstag varje dag och kallar det för ett ”växellådssjälvmord i slowmotion”. Nu varnar mekanikern för jättemissarna som tusentals förare gör utan att förstå konsekvenserna.
– Då är det redan försent, säger “Budget Mechanic”
Det ser ut som en snabb genväg men i själva verket förstör du växellådan varje gång du gör det. Nu slår en populär bilmekaniker på Youtube larm om den största fällan som många förare fastnar i utan att ens märka det. Och han varnar samtidigt för flera andra vanliga misstag som kan bli rena dödsstöten för en automatlåda.
Mekanikern som går under namnet “Budget Mechanic” beskriver hur små vardagshandlingar sakta men säkert sliter sönder en modern automatlåda.
– Ofta är det bara omedvetna vanor som vi inte ens tänker på, säger han i ett klipp som fått miljontals visningar över både Youtube och TikTok.
Den största tabben ser han överallt. Att växla från backen till drive eller tvärtom medan bilen fortfarande rullar. Det kan handla om att man är sen till jobbet och snabbt vill komma iväg från uppfarten, eller bara är otålig i en parkeringssituation.
– Du är i backen och innan du stannar helt slår du i drive och kör. Det är superhårt för växellådan, även i låg fart.
Anledningen är enkel berättar han. Växellådan tvingas bromsa upp hela bilens rörelse med sina små lameller och kopplingar med en kraft som den aldrig är byggd för. Varje gång det händer får lådan ta smällen. Det sker inte direkt men man nöter sakta ut den. Och till slut ger den upp.

Han påpekar också att många gör precis samma misstag när de parkerar. I en lutning lägger man bilen i park först och låter hela bilens vikt falla rakt på den lilla spärren inne i lådan. Rätt ordning är i stället: bromsa, dra åt parkeringsbromsen och först därefter lägga i P.
– Det där rycket när du drar ur “park” är hela bilens vikt som ligger på ett litet kugghjul, förklarar han
En annan vana som mekanikern vill få bort gäller förare som tror att det sparar bränsle att rulla i neutral nedför långa backar. Det är en myt som överlevt från förgasarens tid och som fortfarande sliter onödigt på växellådan menar han.
– När du lägger i neutral och hjulen snurrar snabbt måste lådan plötsligt hinna ikapp motorns hastighet igen. Det blir en hård stöt i transmissionen. I moderna bilar stängs bränslet av helt när man släpper gasen och har i driven, säger han.

Han varnar också för förare som kopplar på en för tung släpvagn bara för att bilen råkar ha en dragkrok. Fel belastning gör att momentomvandlaren börjar slira för att orka driva ekipaget framåt och då blir värmen i lådan snabbt för hög.
– Det räcker med en enda gång att överhetta oljan för att förstöra en automatlåda, säger han
Till sist lyfter mekanikern ett misstag som förvånansvärt många gör. Att köra aggressivt innan växellådsoljan ens hunnit bli varm.
– Du måste låta vätskan komma upp i temperatur första minuterna. Annars skyddas inte delarna som de ska.
Han påminner också om det allra enklaste men samtidigt mest försummade underhållet av dem alla: oljan i automatlådan. Många glömmer den helt. Andra köper en bil utan att veta när bytet gjordes senast.
– När vätskan blivit gammal börjar lådan slira, hugga och slå i växlarna. Och när det händer är det ofta redan för sent, säger han
Det är sällan en dramatisk rivstart, hård motorbroms eller en enstaka felmanöver som tar livet av en automatlåda. Det är de små, återkommande misstagen, ofta sådana som föraren själv tror är helt ofarliga – som blir den dyra slutnotan. Och enligt mekanikern är chansen stor att bilägare först inser det när lådan redan är på väg att ge upp.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















