Mekaniker: Detta är bilägares största lögn

Det finns förbjudna ord som man aldrig får säga till en mekaniker. Det är ord som får mekanikern att rysa. Och som får verkstaden att helt tappa förtroendet för dig som kund.

Alex Kacsh är äger en verkstad och har ett populärt TikTok-konto med över 430 000 följare där han delar allt ifrån verkstadshistorier till tips. Nu har han i ett klipp som redan setts tiotusentals gånger fått frågan om den största lögnen som en kund kan säga.
– Sedan du rörde min bil är orden som får varje mekaniker att rysa, säger Alex Kacsh, ägare till verkstaden Accurate Automotive i Colorado.

Kacsh förklarar att många kunder försöker lägga skulden för nya problem på verkstaden som senast servade bilen. Trots att många mil körts.
– Du kör 20 000 miles (cirka 3 200 mil, reds. anmärkning). Vilket om man tänker efter är en, två, tre, fyra oljebyten. Finns det en chans att något hände? Absolut. Och det här är det där med integritet kommer in, säger han.

@accurateautoinc What’s the biggest lie a customer ever told you? #reels #mechanic #automotive #cars ♬ original sound – AccurateAuto

Problemet är inte bara en enstaka kund, berättar han. För små verkstäder handlar det om förtroende. När kunder utgår från att mekanikern gjort fel utan bevis riskerar det att skada relationen och ryktena som verkstaden lever på.

Kacsh betonar att ärlighet måste gå åt båda håll:
– Integritet handlar om vad som händer när folk inte ser på. Misstag kommer att hända, och vi måste ta ansvar. Men relationer måste vara äkta, och de går åt båda håll.

Enligt en undersökning från den amerikanska bilistorganisationen AAA säger två av tre förare i USA att de inte litar på verkstäder. De oroar sig för onödiga reparationer, överdebitering eller tidigare dåliga erfarenheter. När något går fel är det därför lätt att anta att mekanikern bär skulden.

Två av tre amerikaner litar inte på verkstäder enligt en undersökning från American Automobile Association (AAA).

Samtidigt blir moderna bilar allt mer komplexa. Den genomsnittliga bilen innehåller över 1 000 tekniska delar och olika system kan påverka varandra på oväntade sätt. En kund kanske inte inser att ett bromsjobb inte har något med ett senare kylarsystemhaveri att göra.
– Kombinera det med stressen över en dyr reparationsnota och det blir nästan reflex att skylla på verkstaden, säger Alex.

Slutsatsen från Alex är tydlig: att skylla på den senaste som rört bilen är sällan logiskt. Men nästan alltid kundens första försvar. Och för mekaniker handlar det om att balansera ärlighet, tålamod och förtroende. Men det gäller åt bägge håll.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt