Uppmärksammade mekanikern Scotty Kilmer avslöjar flera bränslemyter.
– Om du använder fel under en längre tid kommer det leda till problem, säger Kilmer.
Idag finns det och sprids mycket information om bilbränsle. Därför bestämde sig Scotty Kilmer med sex miljoner prenumenter på Youtoube för att avslöja flera myter om bränsle han stött på.
– Det finns flera bränslemyter som dumma människor faller för, säger Scotty.
I USA och Europa har bränslet olika oktantal. Det betyder inte att det är olika bränslen utan handlar istället bara om olika mätenheter. I USA finns det vanligtvis tre olika typer som kallas 87-oktanigt, 89-oktanigt, 93-oktanigt och i Europa finns 95-oktanigt och 98-oktanigt.
– Det handlar alltså bara om en definitionsfråga, säger Kilmer.
Scotty avslöjar också sanningen om vanliga frågor många brukar undra när det gäller oktanantal i bränslet. Mekanikern säger att det inte spelar någon roll vilken nivå bränslet har, det kommer fortfarande att förbrännas lika fort oavsett oktanantal. Han menar att 98 oktan mer eller mindre är bortkastat.
– Alla innehåller dessutom samma energinivå, säger han.
Oktannivån gör inte heller någon skillnad på hur rent bränslet är. Det som faktiskt är skillnaden är ju högre oktanantal desto mer kompression kan bränslet motstå innan det antänds.
– Bränsle med högre oktantal används i motorer med högre kompression som potentiellt ger högre kraft, säger Scotty.
Om du tankar en bil med ett bränsle med lägre oktantal än det rekommenderade är det stor risk att motorn tar skada efter ett tag. Om du däremot använder bränsle med ett högre oktantal än det rekommenderade får det ingen direkt konsekvens, hävdar mekanikern. Vissa äldre bilar i Sverige klarar inte 95 oktan längre, då den numera innehåller 10 procent etanol.
– Moderna bilar bryr sig inte om oktantalet däremot, de kan sköta det själva, säger Kilmer.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















