Röran runt SSC Tuatara:s hastighetsrekord bara växer.
Mätföretaget som SSC hänvisar till säger att de inte var på plats vid rekordet.
– Vi kan inte validera några data från världsrekordförsöket eller garantera riktigheten, säger Dewetron i ett uttalande.
Om du går ut och säger att du har slagit hastighetsrekordet och kört 508,7 km/h och som snabbast 533 km/h kan du räkna med att bli ifrågasatt. Frågorna växer nu runt SSC Tuatara:s rekordförsök, och det kan visa sig att Koenigsegg får behålla sitt rekord.
Först ifrågasatte bland annat Youtubern Shmee150 riktigheten i rekordet, då filmen inte stämde med hastigheten, och då Koenigsegg verkade ha kört fortare på sträckan enligt filmen.
I går kom SSC med ett uttlande där de bekräftar att videon är felaktig, då videoföretaget ska ha släppt fel video från körningsdagen:
– Den 19 oktober, dagen då nyheterna kom, trodde vi att det fanns två videor som hade släppts – en från cockpiten, med uppgifter om hastighetskörningen loch en annan video med kompletteringsbilder på körning. Cockpitvideon delades med Top Gear, liksom på SSC- och Driven + YouTube-sidorna. På något sätt blev det en blandning på redigeringssidan, och jag beklagar att erkänna att SSC-teamet inte hade dubbelkontrollerat noggrannheten i videon innan den släpptes. Vi hade inte heller insett att inte en, utan två olika cockpitvideor fanns, och delades med världen.
SSC har nu för avsikt att släppa en ny helt oklippt variant som ska bevisa att det slagit rekordet.
–Driven Studios har omfattande bilder av allt som hände och arbetar med SSC för att släppa själva filmen i sin enklaste form. Vi delar det så snart det är tillgängligt.
En besvärlig omständighet är att mätföretaget Dewetron nu tar avstånd från. SSC och säger att de inte kan validera rekordet, de var inte på plats.
– Trots den information som publiceras på webbplatsen för SSC Nordamerika, liksom på flera relaterade och icke-relaterade YouTube-kanaler, gjorde Dewetron inte någon datavalidering från världsrekordförsök eller föregående test. Eftersom resultaten av mätdata i hög grad förlitar sig på rätt inställning, på den regelbundna kalibreringen av systemen och sensorerna som används samt på många andra parametrar, kan vi inte garantera noggrannheten eller riktigheten i resultatet.
SSC hävdar dock att de haft två oberoende vittnen på plats och att de fått ett brev från Dewetron som bekräftar noggrannheten. Brevet ska skicka till Guinness rekordbok i ansökan om världsrekord.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter