En nästan ny Renault Austral Hybrid köpt på auktion vägrade starta. Och när verkstaden skulle undersöka den fick de upp massa felkoder – men inget som bekräftade det riktiga problemet.
– Den här bilen är ett mysterium, säger mekanikern.
En Renault Austral Hybrid med knappt 1 850 mil på mätaren hamnade nyligen på en brittisk verkstad helt oanvändbar. Efter att en person köpt bilen på auktion billigt och tagit den till verkstaden för att få den fixad. Bilens mätare var full av felkoder, växellådan gick inte att koppla och det var nästan omöjligt att se hur långt bilen faktiskt hade kört. Youtube-kanalen OGS & Mechanics har delat med sig av hela resan för att lösa det mystiska problemet.
– Ännu en utmaning i verkstaden. Den här Renault Austral-hybriden vill inte starta. Vi har några felkoder och varningslampor på instrumentpanelen. Vi kan inte växla några växlar, säger mekanikern George medan bilen står på lyften inför en första inspektion.
När George kopplade in diagnosverktygen upptäcktes en stor del av problemet. Bilens högeffektbatteri var helt urladdat och visade en spänning långt under det normala. Värdena på displayen var felaktiga – ibland över 800 volt, trots att batteriet normalt ligger runt 346 volt.
– Så, laddningsnivån är noll. Det här är inte bra, konstaterar George och påbörjar en gradvis uppladdning samtidigt som han kontrollerar varje cell i batteriet noggrant.
Efter demontering och försiktig laddning återhämtade sig batteriet men då dök nya problem upp. Växellådan signalerade fel, och under huven hördes ett rasslande ljud från motorn.
– Det rasslar lite under huven. Troligtvis är det här den verkliga anledningen till att bilen hamnade på auktion, säger George.

Hans misstanke är att det initiala felet var mekaniskt, medan batteriets urladdning snarare var en följd av att bilen stått stilla länge. Efter flera timmar av testladdningar, demontering och mätningar kunde bilen till slut startas. Växlarna fungerade, ljudet under huven var borta och alla kritiska felkoder hade rensats. Men verkstaden lyckades inte fastställa en exakt orsak till felet.
– Vi har fortfarande laddning på 12V-systemet. Högeffektbatteriet visar full laddning. Fortfarande lite av ett mysterium med den här bilen ärligt talat, summerar George och betonar att bilen nu verkar fungera som den ska – åtminstone tills nästa överraskning dyker upp.
Bilen köptes på auktion för under 15 000 pund (ca 190 000 kronor) och reparationerna kostade knappt 1 350 pund (ca 17 250 kronor). Värdet efteråt uppskattas till runt 22 000 pund (ca 280 000 kronor), vilket gör att ägaren redan gått med vinst på den. Men frågan kvarstår: varför hamnade en så pass ny bil med så få mil på mätaren på auktion – och vad var det egentligen för fel på den?
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.