Märkets förlust: 5,8 miljoner på varje såld elbil

Elbilstillverkaren Lucids kvartalsrapport var en riktig kalldusch för aktieägarna. För varje bil som säljs förlorar Lucid 5,8 miljoner kronor. 

Det senaste kvartalet har varit otroligt tufft för många startupföretaget inom elbilssegmentet. Lucids kvartalsrapport visar på de enorma utmaningar som finns för att företaget ska kunna bli lönsamma. Lucid förlorade 764 miljoner dollar, motsvarande åtta miljarder kronor under kvartalet. 

Tillverkaren lyckades bara sälja 1404 av 2173 tillverkade bilar, så det innebär att förlusten per såld bil ligger på svindlande 5,8 miljoner kronor. Naturligtvis ett lite orättvist sätt att räkna på för ett relativt nystartat företag. Men det visar också vilka enorma ansträngningar som kommer att krävas för att Lucid ska bli lönsamma. 

För att få fart på försäljningen sänkte Lucid priserna med upp till 133 000 kronor häromdagen. Det lär knappast underlätta lönsamheten på kort sikt, men kanske hjälper det företaget att få upp volymerna på längre sikt. förlorar du 5,8 miljoner per bil så spelar 133 000 kronor inte så stor roll. Målet i år är att tillverka 10 000 bilar, och Lucid har nästan 70 miljarder kronor i kassan, så de har rådd att blöda pengar i några år.