Dyra och lyxiga elbilar har fått 419 miljoner kr i bidragspengar utbetalda från staten.
Teslaägare har fått 223 miljoner, ägare till Audi e-tron 133 miljoner och Porscheköpare 17,4 miljoner, avslöjar tidningen Vi Bilägare.
Nyligen gick Transportstyrelsen ut och berättade att klimatbonusbidragen som går till köpare av elbilar och laddhybrider har tagit slut för 2020. Svenskarna har köpt så många elbilar och laddhybrider att de 1,76 miljarder som fanns tagit slut. Köpare av elbilar får i dag ett klimatbonusbidrag på 60 000 kr. Transportstyrelsen hoppas få mer pengar när riksdagen klubbat regeringens tilläggsbudget.
Nu visar en granskning som tidningen Vi Bilägare har gjort att en stor del av bidragspengarna som betalats ut från 1 juli 2018 och fram till nu gått till elektriska lyx- och sportbilar. Ägare av de dyraste elektriska modellerna från Tesla, Audi, Porsche, Mercedes och Jaguar har fått dela på 419 miljoner kronor. Varje elbil får 60 000 kr i klimatbidrag från staten. Allra mest har ägarna till Tesla Model S fått, 152,4 miljoner kr. Det är en bilmodell som kostar från 875 000 kr. Även SUV:en Tesla Model X som kostar över en miljon har fått rejäl sponsring från staten: 70,2 miljoner kr i klimatbidrag.
Porsche lanserade i början av 2020 sin nya elbil Taycan som kostar från 1,17 miljoner kronor i sitt enklaste utförande. 290 köpare har hittills fått dela på 17,4 miljoner kr i bidrag till sina nya elektriska Porschar.
-Från Miljöpartiets sida vill vi gärna se ett tak på hur dyr en bil får vara för att kunna få bonus. Tanken med det är att man ska stimulera elbilar som fler konsumenter har råd med säger, säger finansmarknadsminister Per Bolund till Vi Bilägare.
Enligt regeringens höstbudget ska klimatbonusbidraget höjas ytterligare från 1 april nästa år. Då kommer en elbil att få 70 000 kr i bidrag, oavsett pris. Samtidigt höjs malusskatterna på nya bensin- och diesebilar med 30-50 procent. Sveriges just nu mest sålda suv Volvo XC60 får en skatt på 11 000-12000 kr om du inte väljer laddhybriden som kostar 150 000 kr extra.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter