Lotus slår igen sitt europeiska huvudkontor

Lotus stänger sitt europeiska huvudkontor. Allt är på väg till Kina.
– Huvudkontoret i Amsterdam är inte längre nödvändigt, säger företaget i ett uttalande till nederländska RTL Z.

Colin Chapman var bara 20 år gammal när han grundade det i dag klassiska sportbilsmärket Lotus. Under 1950-talet var det ett rent tävlingsmärke. Lotus skördade framgångar och gjorde sig ett namn över hela världen. Under 1970-talet fick Lotus Esprit en roll i James Bond-rullen “Älskade Spion” från 1977. Esprit blev deras storsäljare. En idag levande legend som tillverkades ända till 2004.

Colin Chapman gick bort alldeles för tidigt. Den inbitna motorfantasten satte näsan i vädret 1982, blott 54 år gammal. Efter det skulle företagets framtid bli allt mer osäkert. De skiftade ägare. Bland andra General Motors skulle äga dem under några år.

Ronnie Peterson tillsammans med Lotus grundare Colin Chapman.
Lotus Esprit blev en av märkets största ikoner, inte minst som Bondbil. Detta exemplar har tillhört Colin Chapman.

Kinesiska Geely kom in som majoritetsägare 2017. Sedan dess har allt mer av verksamheten flyttat över kontinenten och kvar finns inte mycket av det gamla Lotus i Storbritannien. Geely krymper verksamheten undan för undan.

Det europeiska huvudkontoret har funnits i Amsterdam sedan 2022. Nu kommer Geely att stänga ner det.
–  Eftersom Lotus kommer att fungera som grossist kommer huvudkontoret i Amsterdam inte längre att vara nödvändigt för att sälja bilar på europeiska marknaden, säger företaget till RTL Z.

Lotus tunga elbilar har inte rosat marknaden i Europa, trots extrema prestanda.

Totalt berörs 41 tjänster av nedstängningen i Amsterdam. Det är ingenting mot det som drabbat Lotus brittiska verksamhet. I augusti rapporterade vi på Carup om att Lotus gör sig av med folk vid sin huvudanläggning i Hethel i Norfolk. Hela 550 personer kommer att förlora sina jobb.
– Varumärket är fortsatt helt engagerat i Storbritannien, och Norfolk kommer att förbli hemvist för Lotus sportbils-, motorsport- och tekniska konsultverksamheter, sa Lotus till BBC i augusti.

Geely försvarar sina neddragningar i Europa. Tidigare i veckan sade Geely-bolaget Polestar upp 100 ingenjörer Göteborg.
– Vi anser att detta är nödvändigt för att säkra en hållbar framtid för Lotus i dagens snabbt föränderliga fordonsmiljö, som präglas av osäkerhet med snabba förändringar i global politik, inklusive tullar.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt