Vanliga bötesfällan under bilsemestern. Missa ett klistermärke och få 1000-lappar i böter.
– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Under sommaren är det många svenskar som reser med bil eller husbil ut i Europa. Nya miljözoner och vägavgifter kan ge böteschock om du inte är uppmärksam. Dessutom har många vägar höga avgifter, varnar M Sverige.
Allt fler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd. På många håll förekommer krav på miljödekaler. Den som missar regler eller dekaler kan drabbas av 1000-lappar i böter i onödan. Det är bilistens ansvar att hålla sig informerad om lokala trafikbestämmelser EU. Vissa tror att böterna inte når Sverige, men de kommer som ett brev på posten när semestern är över.

Missar man det och får böter måste de betalas. Gör man misstaget att förutsätta att utländska böter inte följer med hem till Sverige kan det i värsta fall leda till mycket höga straffavgifter.
– Gör man fel och får böter ska de betalas. Men bäst är förstås att informera sig i förväg och göra rätt, säger Katja Runestam Prinzell.
Land för land – böter, regler och avgifter på bilsemestern
Detta måste du ha koll på i sommar:
- Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i Antwerpen, Bryssel eller Gent måste uppfylla utsläppskraven och kostnadsfritt lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller lägre betalar en avgift.
- Danmark: Dieseldrivna bilar måste uppfylla minst Euro 5-kraven för att få köras i de miljözoner som finns i Köpenhamn samt i Odense, Århus och Ålborg. Övervakningen sker elektroniskt.
- Frankrike: Flera städer har infört miljözoner, Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan. Ett flertal områden i omfattas dessutom av tillfälliga, väderberoende miljözoner, zone de protection de l´air, som kan aktiveras från den ena dagen till den andra.
- Italien: Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Den som bryter mot förbudet fotograferas och böterna letar sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.
- Nederländerna: Miljözoner med dieselförbud (Milieuzonen). Påverkar dieselbilar och tyngre fordon. Övervakning sker via vägkameror.
- Norge: Vägavgifter kallas bompengar och är rätt vanligt förekommande. Personbilar betalar enklast med ett autopass som bör skaffas innan avresan.
- Portugal: Flera städer har begränsande trafikzoner, bland annat Lissabon där äldre fordon av miljöskäl inte får köra.
- Spanien: Större städer har infört lågemissionszoner som kräver en utsläppsdekal – Distintivo Ambiental – på bilen. Zonerna finns i fyra nivåer, den högsta tillåter endast eldrift. Utländska fordon kan inte skaffa de spanska miljödekalerna, men miljödekaler från Tyskland och Frankrike accepteras. Det finns även lokala bestämmelser, som olika körförbud i centrala Madrid, Barcelona och delar av Valencia.
- Tyskland: Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Feinstaubplakette – sitta på vindrutan. Gäller även elbil.
- Frankrike, Italien, Spanien, Portugal: Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av, kontant eller med bankkort. ”Free-flow” med betalning on-line eller i särskild servicestation blir alltmer vanlig.
- Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern: Vid motorvägskörning krävs ett klistermärke på vindrutan eller den digitala varianten e-vignette. Vignetter finns för kortare eller längre perioder, i Schweiz enbart för ett helt år, och vignettelösa fordon bötfälls. Tunga husbilar kan behöva betala kilometeravgift.
- Bulgarien, Rumänien: Vignettesystem för alla vägar, inte bara motorvägar.
- Polen, Kroatien, Serbien, Nordmakedonien, Grekland, Turkiet: Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer.
Utöver ovanstående finns och kommer allt fler lokala miljözoner och avgifter, som bilist måste man vara uppmärksam på vad som gäller.
Källa: M Sverige
Översikt utsläppsklasser personbilar:
År | Bensinbilar | Dieselbilar |
1997 | Miljöklass 1 ≈ Euro 2 | Miljöklass 1 ≈ Euro 2 |
2000 | Miljöklass 2000 ≈ Euro 3 | Miljöklass 2000 ≈ Euro 3 |
2005 | Miljöklass 2005 ≈ Euro 4 | Miljöklass 2005 ≈ Euro 4 |
2009 | Euro 5 | Euro 5 (med DPF) |
2014 | Euro 6 | Euro 6 |
2019 | Euro 6d-TEMP | Euro 6d-TEMP |
2021 | Euro 6d | Euro 6d |
Euro-klasserna kan ha flera datum för ikraftträdande. Det är ofta ett datum för nya bilmodeller och ett något senare datum när det omfattar alla nya bilar som säljs. Exempelvis gäller Euro 5 för alla nya bilmodeller från september 2009, men för alla nya bilar först från januari 2011.
Källa: M Sverige
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter