Lögner om bränder i elbilar – sänker hela elektrifieringen

Dramatiska elbilsbränder har blivit ett stort hot mot övergången till elbilar. Elbilar har fått en stämpel på sig att brinna ofta, med extremt giftig rök och med enorma konsekvenser. Bränderna får enorm uppmärksamhet och får många att tveka över att byta till elbil. Den orättvisa myten om att elbilar brinner ofta och på ett livsfarligt sätt riskerar att sänka hela elektrifieringen om den inte kan tvättas bort. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. När den stora bilfärjan Fremantle Highway började brinna utanför Nederländernas kust natten till igår blev det direkt elbilarna ombord som fick skulden för branden. Båten var lastad med 25 elbilar av totalt 3783 bilar. Ingen vet ännu säkert vad som orsakade branden, men nästan alla svenska och internationella tidningar vinklade i rubiker på att det var elbilarnas fel. Att någon av de 25 elbilarna skulle ha självantänt är osannolikt, men det struntar vi i media i. Kanske får vi aldrig veta orsaken, då båten riskerar att sjunka när bilarna brunnit upp. 

I helgen brann rallyvärldsmästaren Sebastian Loebs två elektriska tävlingsbilar upp under laddning. Det är en nyhet som vi hade rapporterat om oavsett om bilarna varit elektriska eller inte. Men i sociala medier blir det enorma diskussioner om att branden bevisar att elbilar är farligt och att det tas till intäkt för att inte byta till elbil. 

Är detta verkligen elbilarnas fel?
Elbilar får skulden i svenska medier, trots att brandorsaken inte alls är fastställd. När det gäller elbilsbränder tycks sanningen inte alltid vara så viktig.

Svenska polisen tror att elbilar är så farliga att de nu har regler om att de inte får gå närmare än 100 meter en elbil som är krockad eller skadad på något sätt. De tror på mycket vaga grunder att elbilen kan explodera eller utsöndra livsfarliga gaser som kan skada polismännen. 

Listan kan göras väldigt lång, rubriker i medierna om att elbilar brinner är väldigt frekventa. Även här på min sajt Carup skriver vi med jämna mellanrum om dramatiska bränder i elbilar, så vi är verkligen inte ofelbara här. Anledningen är enkel, vi i medierna lever på läsarintresse, annars existerar vi inte. Att elbilar inte brinner och är säkra är inget nyhet, men när en tidning skriver om brinnande elbilar blir det väldiga diskussioner. Nyheter sprids idag till stor del i sociala kanaler som använder algoritmer för att välja ut vilka nyheter som är intressanta och ska exponeras för läsarna, det gör att sociala kanaler lyfter fram brinnande elbilar mer. 

Denna brand i en Tesla fejkades av ett försäkringsbolag för att ge elbilar skulden. Nu behöver bilbranschen och myndigheter stoppa myterna.

Men sanningen är att elbilar inte brinner alls lika ofta som bilar som drivs av bensin och diesel. Röken är heller inte lika farlig som många tidigare påstått. Svenska Myndigheten för Samhällsberedskap har kartlagt alla svenska bilbränder. Förra året brann 3400 bilar som drivs med bensin och diesel, jämfört med 23 elbilar och laddhybrider. 

Det innebär att 0,07 procent av alla fossilbilar i trafik började brinna, medan endast 0,004 procent av de elektriska (elbilar och laddhybrider) bilarna brann. De avlivar också myten om att röken skulle vara farligare, det finns inget som tyder på det. Det som däremot är sant är att en brand i batteriet kan vara svår att släcka och att branden kan blossa upp igen, men detta är något  som räddningstjänsten börjar lära sig att hantera.  

Här brinner en bensinbil upp – det är cirka 18 gånger vanligare än att elbilar brinner.

Ändå har elbilarna fått en stämpel på sig att vara väldigt brandfarliga. Det är hög tid att dessa lögner slutar spridas. Väldigt många av bränderna i elbilar vi läser om tycks ske när bilarna laddas. Det missstänks till exempel vara fallet i den katastrofala radhusbranden i Hässelby, som tros ha startat i en elbil som laddades. Men även när brandorsaken är bristande elsäkerhet så får elbilen skulden. 

Lögnerna om att elbilar är väldigt brandfarliga och livsfarliga sitter hårt. Ja, till och med svenska polisen har gått på dem. Varje vecka ser jag vänner i mina sociala medier-flöden som har delat påståenden, ofta osanna, om elbilar. Jag tror att det börjar bli ett sådant stort problem att det börjar bromsa viljan att gå över till elbilar, det kan sänka hela elektrifieringen. Här har både bilbranschen och myndigheter ett stort ansvar att informera befolkning och bilköpare för att vända mytbildningen. 

Vi i media har också ett ansvar, men det är inte helt lätt när en brinnande elbil kan ge 10 000 läsare, medan fakta om att elbilar brinner betydligt mer sällan ger 100 läsare. Att 400 000 elbilar inte brinner är tyvärr ingen nyhet, även om jag kunde önska att det var så.