Nio av tio bilister tror att de blinkar rätt i rondeller. Men i själva verket irriteras 70 procent av blinkersmissar i rondeller.
– Många har uppenbarligen ingen aning om vad de gör, säger Roger Ytre-Hauge, chef för motorförsäkringar på försäkringsbolaget Frende.
Är du helt säker på hur man ska blinka i en cirkulationsplats för att det ska gå till på rätt sätt? Om du svarar ja tillhör du en majoritet, enligt en ny norsk undersökning som Frende Insurance har genomfört, där nio av tio bilister hävdar att de blinkar på rätt sätt när de kör in i eller ut ur rondellen.
Men samma undersökning visar samtidigt att 70 procent av alla bilister anser att de flesta inte har någon koll alls när det kommer till blinkers i rondeller. Alltså ljuger de flesta när de säger att de har koll på reglerna. Norsk statistik från 2023 visar att det rapporterades in 4 752 fall av olika bilskador i rondeller, till en kostnad av 150 miljoner kronor.
– Antingen talar många inte hela sanningen, eller så avslöjar de att de inte har någon koll på hur man gör det egentligen, säger Roger Ytre-Hauge, chef för motorförsäkringar på försäkringsbolaget.
13 procent svarade att de tycker att körningen och reglerna i rondeller är svåra att förstå, enligt Frende Insurances undersökning.
– Det är de inte riktigt, jag tycker att rondeller har ett oförtjänt dåligt rykte. De är utformade för att förbättra trafikflödet och samtidigt minska antalet olyckor och faktiskt fungera som en vanlig korsning, säger Roger Ytre-Hauge.
– Först och främst tvingas man sakta ner när man närmar sig en rondell. Hastighet och olyckor är nära sammankopplade, så rondeller kan bidra till färre olyckor, fortsätter han.
Norska Trafikverket har en hjälpsida på sin webbplats om hur man ska köra i en rondell. Att så många verkar ha problem med reglerna oroar Roger Ytre-Hauge.
– Det kan verka trivialt att prata om, men det handlar om trafiksäkerhet. Om du kör in och inte signalerar till omgivningen vad de ska göra kan det snabbt gå fel. Man kan inte förvänta sig att andra förare ska läsa ens tankar, säger Roger Ytre-Hauge.
Tidigare har svenska trafikexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg gått igenom vad som gäller vid rondeller med Carup. Läs mer om det här.
Så här kör du före och i en rondell enligt svenska regler:
- Har cirkulationsplatsen flera körfält väljer du det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden.
- Om det finns anvisningar om körfältsval är du skyldig att följa dessa. Du har väjningsplikt mot alla fordon som befinner sig inne i cirkulationen.
- Glöm inte att ge tecken vid körfältsbyte i cirkulationen.
- Ge tecken till höger när du kör ut från cirkulationsplatsen.
- Om du kör ut från cirkulationsplatsen i vänster körfält räknas det som körfältsbyte, se upp för bakomvarande fordon som ska fortsätta inne i cirkulationen.
- (3 kap 13, 22 och 61 §§ Trafikförordningen)
Källa: NTF
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.