Locket rostade bort – Tesla fick kortslutning i batteriet

Nu kommer flera rapporter om Tesla Model S-bilar med vattenskadade batterier med kortslutning. Orsaken sägs vara ett lock till en säkringsbox som rostar sönder. Joaquim Rodrigues blev erbjuden ett batteribyte för 232 000 kronor av Tesla – och fick hota med polis för att få tillbaka sin bil.

Teslas första bilar börjar nu ha närmare tio år på nacken och ägandet är inte alltid helt problemfritt för vissa ägare. Joaquim Rodrigues i Kanada köpte sin Tesla Model S P85 från 2013 år 2016. Då hade den gått 8000 mil och idag har han kört 14 300 mil. Bilen har fram till nu varit ganska problemfri, men nyligen fick han ett meddelande på datorn om att “Maximal batteriladdningsnivå reducerad: OK att köra. Schemalägg service.”

Han lämnade bilen på lagning hos Tesla Service Center i Montréal, och efter tre dagar hittad de felet: Kortslutning i batteripaketet. Tesla erbjöd honom ett byte för 232 000 kronor, uppger Autoevolution

Joaquim Rodrigues ringde en oberoende verkstad för att få ytterligare en bedömning av sin bil. De misstänkte att felet berodde på en läckande säkringsbox, och bad honom ta dit bilen. 

– Jag sa till min agent på Tesla att jag skulle åka någon annanstans för att fixa bilen och ville ha min bil. Han gick till sin chef för att säga att jag ville åka någon annanstans. Hans chef gav honom ett brev som jag skulle skriva under och sa att de inte längre är ansvariga för min bil, säger han till Autoevolution.

Om han inte skrev under skulle han inte få tillbaka sin bil. Efter att ha hotat med polisen lämnade Tesla till slut ut bilen utan att han skrev på avtalet. 

Den oberoende verkstaden kunde konstatera att felet berodde på att vatten från bilens AC droppade på en säkringsbox ovanför batteriet. Eftersom säkringsboxens lock rostat sönder kom vattnet ner i batteriet. 

Verkstaden bytte de rostiga delarna torkade ur batteriet och rensade bort all korrosion. Kostnaden blev 40 000 kronor. När han hämtade bilen kom en ägare till verkstaden med precis samma problem. Joaquim Rodriguez planerar nu att stämma Tesla då han anser att det handlar om ett konstruktionsfel. 

Enligt uppgift ska problemet med batteriet vara samma som drabbade Toumas Katainen som sprängde sin Tesla i Finland i slutet av förra året. Flera andra liknande fall har rapporterats från USA och Kanada. Det ska främst vara bilar som är tillverkade 2014 och 2015 som drabbas.