Friktionsdäck innebär livsfara på sommaren. Trots det vägrar de folkvalda att lagstifta.
– I tester har vi sett upp till 40 procent längre bromssträcka, säger Mattias Hjort, forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI).
Nyligen röstade riksdagen ner en motion med ett förslag att förbjuda friktionsdäck på sommaren. Trots att både däckbranschen och forskning visat att det kan vara skillnaden mellan liv och död.
– Vi är väldigt bekymrade över mängden olämpliga däck på vägarna, den här frågan är inte klar ännu, det kommer att komma forskning som visar på hur farligt det är, säger Jonas Roupe, vd på Däckspecialisternas Riksförbund.
I Sverige måste dubbdäcken av på våren. Däremot är det tillåtet att köra med dubbfria vinterdäck året om. Det finns två typer av sådana däck, nordiska och europeiska. Skillnaden är att gummiblandningen i de nordiska är mjukare för att hantera strängare kyla, is och snö.
– För några år sedan blev även åretruntdäck tillåtna att använda även på vinterni Sverige. Man kan säga att ett samlingsnamn för dubbfria nordiska vinterdäck och de europeiska är friktionsdäck, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.

Han har forskat kring skillnaden mellan att använda friktionsdäck och sommardäck under sommaren. Resultatet från VTI:s forskning borde vara en fingervisning åt politikerna.
– När vi gjorde tester en varm sommardag var det upp till 50 procents längre stoppsträcka för friktionsdäcken. Det är en väldigt stor skillnad, säger Mattias Hjort.
Med längre bromssträcka ökar risken för att du eller någon annan ska omkomma i trafiken. Ändå struntar många i att skifta. Omkring 250 000 svenska bilar bedöms använda friktionsdäck på sommaren.
– Det blir en väldigt stor skillnad med vilken fart man kör in i någon eller något. Både för din egen skull och för andras. Att ha ett körkort är en frihet, men det är också ett ansvar, säger Jonas Ropupé.
Vädret och temperaturen spelar stor roll. När kvicksilvret letar sig uppåt blir friktionsdäcken allt mer osäkra.
– Sedan är det stor skillnad beroende på hur varmt det är och vilka däck man jämför med, samt asfaltstyper. Det var 40% skillnad i bromssträcka vidtester gjorda vid 30 graders temperatur. För testerna vid 15 graders temperatur var skillnaden i bromssträcka 15-20 procent, säger Mattias Hjort.
Däckbranschen har länge hoppats på en lagstiftning. I bland annat Italien har man redan gjort detta. I Sverige ser det ut att dröja, trots att forskning pekar åt ett annat håll.
– Frågan är allvarligare än både allmänheten och regeringen inser. Vi kommer att respektera om de väntar med ett förbud. Men det kommer att komma forskning som visar på hur farligt det är att inte byta till sommardäck, säger Jonas Roupé.
VTI-forskaren hoppas innerligt att bilägarna ska komma till sans och skifta däck. Samtidigt ser man en ökad trend i södra Sverige att strunta i däckskiftet.
– Rekommendationerna är att byta till sommardäck. Du får både en mycket längre bromssträcka och så blir bilen mer instabil. Det är inte meningen att man ska köra med dem på sommaren, säger Mattias Hjort.
Däckbranschen tycker också att dagens regler är för krångliga. Istället har man ett eget förslag.
– Vi vill ha ett gemensamt datum när samtliga typer av vinterdäck ska bytas, det kommer att bli enklare för alla, säger Jonas Roupé.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.