Bottennapp för Volvo, Tesla och Polestar i kvalitetsmätning

Kvaliteten på nya bilar fortsätter att falla och når en ny bottennivå. Antalet problem på nya bilar är större än på över tre decennier, enligt JD Power. Allra sämst är Volvo, Tesla och Polestar. 

JD Power har presenterat sin årliga mätning av kvaliteten på helt nya bilar. Många trodde att förra årets mätning var ett bottennapp, men årets siffra blev den sämsta på över tre decennier. 

Ägare av nya bilar rapporterade i genomsnitt 192 problem per 100 fordon, enligt JD Power. Det är en ökning från 180 förra året och 162 år 2021. Studien är gjord i USA på 93 380 ägare av årsmodell 2023. 

Polestar hade under en period problem med att många bilar fick bärgas. I JD Powers undersökning noterades 313 problem per 100 bilar.

Anledningen till att bilarna krånglar så mycket är att de numera är så teknikspäckade. Det är ofta fel på grundläggande funktioner som att öppna dörrarna på elbilar. Även förarstödssystem och laddplattor för mobilen krånglar ofta.  Den stora ökningen av fel de senaste åren beror, enligt JD Power, på komponentbrist och distansarbete

I toppen av mätningen finns de två amerikanska märkena Dodge och Ram. Och det måste betraktas som en skräll att Alfa Romeo, med något tveksamt kvalitetsrykte, slutar trea och blir bästa europé. Maserati och Alfa Romeo stod för årets största förbättringar i mätningen.

Alfa Romeo är numera den europeiska nybil som har högst kvalitet enligt JD Power.

Volvo, Tesla och Polestar intar bottenplaceringarna i undersökningen och hade flest fel av alla nya bilar. Tesla står för en av årets största försämringar, efter att ha ökat tidigare. Volvo och Polestar förbättrade sig något, men förmådde inte lämna jumboplaceringarna. Enligt JD Power har bilar med Androidsystem fler problem än andra, vilket troligen straffar Volvo och Polestar. Tesla och Polestar mäts inofficiellt av JD Power, då de inte tillåter JD Power att intervjua ägare i alla delstater.

Toyota brukar toppa många kvalitetsundersökningar, men här föll märket till plats nummer 22 efter att ha ökat antalet problem per 100 bilar till 194. De är nu sämre än genomsnittsbilen i JD Powers mätning. Orsaken tros vara införandet av ett nytt ljudsystem som har krånglat. 

Elbilar krånglar oftare än bensindrivna bilar. Elbilar hade generellt 260 problem per 100 bilar, medan bensinbilar låg på 181 i mätningen. 
Största förbättringar: Maserati (73), Alfa Romeo (68), Ram (45)
Största nedgångar: Lincoln (41), Ford (34), Tesla* (31) BMW (27)

Problem per 100 bilarJ.D. Power 2023 U.S. Initial Quality Study

Dodge
140
Ram
141
Alfa Romeo
143
Buick
162
Chevrolet
166
GMC
167
Porsche
167
Cadillac
170
Kia
170
Lexus
171
Genesis
176
Mini
179
Nissan
180
Maserati
182
Jaguar
185
Subaru
185
Hyundai
188
Honda
190
Jeep
191
BMW
192
Study average
192
Mitsubishi
193
Toyota
194
Ford
201
Mercedes-Benz
201
Land Rover
203
Mazda
203
Acura
207
Lincoln
208
Infiniti
212
Audi
221
Volkswagen
249
Chrysler
250
Volvo
250
Tesla*
257
Polestar*
313
Källa JD Power. *Tesla och Polestar rankas inofficiellt

Så har antalet fel ändrats i mätningen


20232022Trend +/-
Dodge140143-3
Ram141186-45
Alfa Romeo143211-68
Buick16213923
Chevrolet16614719
GMC1671625
Porsche167200-33
Cadillac1701637
Kia17015614
Lexus17115714
Genesis17615620
Mini17916811
Nissan18016713
Maserati182255-73
Jaguar185210-25
Subaru185191-6
Hyundai1881853
Honda1901837
Jeep191199-8
BMW19216527
Industry average19218012
Mitsubishi193226-33
Toyota19417222
Ford20116734
Mercedes-Benz20118912
Land Rover20319310
Mazda20318023
Acura20719215
Lincoln20816741
Infiniti2122048
Audi221239-18
Volkswagen24923019
Chrysler250265-15
Volvo250256-6
Tesla*25722631
Polestar*313328-15
Källa JD Power. *Tesla och Polestar rankas inofficiellt