Kvaliteten på nya bilar fortsätter att falla och når en ny bottennivå. Antalet problem på nya bilar är större än på över tre decennier, enligt JD Power. Allra sämst är Volvo, Tesla och Polestar.
JD Power har presenterat sin årliga mätning av kvaliteten på helt nya bilar. Många trodde att förra årets mätning var ett bottennapp, men årets siffra blev den sämsta på över tre decennier.
Ägare av nya bilar rapporterade i genomsnitt 192 problem per 100 fordon, enligt JD Power. Det är en ökning från 180 förra året och 162 år 2021. Studien är gjord i USA på 93 380 ägare av årsmodell 2023.
Anledningen till att bilarna krånglar så mycket är att de numera är så teknikspäckade. Det är ofta fel på grundläggande funktioner som att öppna dörrarna på elbilar. Även förarstödssystem och laddplattor för mobilen krånglar ofta. Den stora ökningen av fel de senaste åren beror, enligt JD Power, på komponentbrist och distansarbete
I toppen av mätningen finns de två amerikanska märkena Dodge och Ram. Och det måste betraktas som en skräll att Alfa Romeo, med något tveksamt kvalitetsrykte, slutar trea och blir bästa europé. Maserati och Alfa Romeo stod för årets största förbättringar i mätningen.
Volvo, Tesla och Polestar intar bottenplaceringarna i undersökningen och hade flest fel av alla nya bilar. Tesla står för en av årets största försämringar, efter att ha ökat tidigare. Volvo och Polestar förbättrade sig något, men förmådde inte lämna jumboplaceringarna. Enligt JD Power har bilar med Androidsystem fler problem än andra, vilket troligen straffar Volvo och Polestar. Tesla och Polestar mäts inofficiellt av JD Power, då de inte tillåter JD Power att intervjua ägare i alla delstater.
Toyota brukar toppa många kvalitetsundersökningar, men här föll märket till plats nummer 22 efter att ha ökat antalet problem per 100 bilar till 194. De är nu sämre än genomsnittsbilen i JD Powers mätning. Orsaken tros vara införandet av ett nytt ljudsystem som har krånglat.
Elbilar krånglar oftare än bensindrivna bilar. Elbilar hade generellt 260 problem per 100 bilar, medan bensinbilar låg på 181 i mätningen.
Största förbättringar: Maserati (73), Alfa Romeo (68), Ram (45)
Största nedgångar: Lincoln (41), Ford (34), Tesla* (31) BMW (27)
Problem per 100 bilar – J.D. Power 2023 U.S. Initial Quality Study
Dodge | 140 | |
Ram | 141 | |
Alfa Romeo | 143 | |
Buick | 162 | |
Chevrolet | 166 | |
GMC | 167 | |
Porsche | 167 | |
Cadillac | 170 | |
Kia | 170 | |
Lexus | 171 | |
Genesis | 176 | |
Mini | 179 | |
Nissan | 180 | |
Maserati | 182 | |
Jaguar | 185 | |
Subaru | 185 | |
Hyundai | 188 | |
Honda | 190 | |
Jeep | 191 | |
BMW | 192 | |
Study average | 192 | |
Mitsubishi | 193 | |
Toyota | 194 | |
Ford | 201 | |
Mercedes-Benz | 201 | |
Land Rover | 203 | |
Mazda | 203 | |
Acura | 207 | |
Lincoln | 208 | |
Infiniti | 212 | |
Audi | 221 | |
Volkswagen | 249 | |
Chrysler | 250 | |
Volvo | 250 | |
Tesla* | 257 | |
Polestar* | 313 |
Så har antalet fel ändrats i mätningen
2023 | 2022 | Trend +/- | |
Dodge | 140 | 143 | -3 |
Ram | 141 | 186 | -45 |
Alfa Romeo | 143 | 211 | -68 |
Buick | 162 | 139 | 23 |
Chevrolet | 166 | 147 | 19 |
GMC | 167 | 162 | 5 |
Porsche | 167 | 200 | -33 |
Cadillac | 170 | 163 | 7 |
Kia | 170 | 156 | 14 |
Lexus | 171 | 157 | 14 |
Genesis | 176 | 156 | 20 |
Mini | 179 | 168 | 11 |
Nissan | 180 | 167 | 13 |
Maserati | 182 | 255 | -73 |
Jaguar | 185 | 210 | -25 |
Subaru | 185 | 191 | -6 |
Hyundai | 188 | 185 | 3 |
Honda | 190 | 183 | 7 |
Jeep | 191 | 199 | -8 |
BMW | 192 | 165 | 27 |
Industry average | 192 | 180 | 12 |
Mitsubishi | 193 | 226 | -33 |
Toyota | 194 | 172 | 22 |
Ford | 201 | 167 | 34 |
Mercedes-Benz | 201 | 189 | 12 |
Land Rover | 203 | 193 | 10 |
Mazda | 203 | 180 | 23 |
Acura | 207 | 192 | 15 |
Lincoln | 208 | 167 | 41 |
Infiniti | 212 | 204 | 8 |
Audi | 221 | 239 | -18 |
Volkswagen | 249 | 230 | 19 |
Chrysler | 250 | 265 | -15 |
Volvo | 250 | 256 | -6 |
Tesla* | 257 | 226 | 31 |
Polestar* | 313 | 328 | -15 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter