Lightyear vill att alla ska köra solbilar: Lika billig som fossilbil

Solbilstillverkaren Lightyear som delägs av Koenigsegg siktar på att sälja 100 000-tals sopbilar per år. Den nya modellen ska kosta från 320 000 kronor och kommer om två år. 
– Ägandekostnaden kommer att konkurrera med en medelstor fossilbränslebaserad bil. Det kommer verkligen att ge ren rörlighet till massorna, säger Tom Selten på Lightyear till Autocar. 

Tidigare i år meddelade Koenigsegg att de investerat och startat ett samarbete med Lightyear som tillverkar elbilar med solceller. Bolaget tog i september in nästan 900 miljoner kronor i investeringar och startar nu tillverkningen av sin första solbil.

– Vi kan leverera en bil som behöver 80 procent mindre laddning och som har dubbelt så lång räckvidd på samma batteripaket jämfört med en vanlig elbil, säger Tom Selten, Lightyears affärsutvecklingschef, till Autocar.

Lightyear 0 laddas med solel och kan gå upp till 1100 mil per år enbart med hjälp av solcellerna.

Den första modellen Lightyear 0 är en svindyr historia som har en luftmotståndskoefficient på mindre än 0,19 och endast väger 1 575 kg. Bilen kan ladda upp till 70 km räckvidd om dagen om du bor i Spanien, men då kostar den 2,6 miljoner kronor att köpa. 

Om två år ska Lighytears andra modell komma och företaget berättar nu om sina stora planer. 

– Vår ambition är att öka volymerna med 100 000 per år. Lightyear 2 kommer att byggas med familjer i åtanke, och med ett tillgängligt pris, som börjar på 30 000 euro (320 000 kronor, och ägandekostnad för att konkurrera med en medelstor fossilbränslebaserad bil. Det kommer verkligen att ge ren rörlighet till massorna, säger Tom Selten till Autocar.

Lightyear samarbetar med Koenigsegg i utvecklingsarbetet och det är inte otroligt att Koenigseggs nya elmotorer och växelriktare kommer att användas i bilen. Tillverkning ska ske hos Valmet i Saabs gamla fabrik i Nystad.