Krisande lidarbolaget Luminar kräver Volvo Cars på skadestånd för kontraktsbrott. Volvo stoppar lidarsensorerna från sina elbilar EX90 och ES90.
– Vi för diskussioner med lidar-leverantören Luminar, uppger Volvo Cars till Carup.
Volvo Cars stoppar lidar-sensorer från sina elbilar EX90 och ES90. Lasersensorn skulle ge bilarna bättre säkerhet, men tas nu bort helt. I ett brev till köpare går Volvo ut hävdar att det beror på komponentbrist. Det krisande lidar-företaget Luminar kommer nu att kräva skadestånd av Volvo, uppger de i myndighetshandlingar i USA. Där avslöjas det också att Volvo kan skrota systemet i nya bilar som kommer.
– Dessutom har företagets största kund, Volvo Cars, informerat oss om att Volvo, från och med april 2026, inte längre kommer att ha vår Iris LiDAR som standard på sina EX90- och ES90-fordon (även om Iris kommer att förbli ett alternativ). Volvo informerade också företaget om att de har skjutit upp beslutet om huruvida LiDAR, inklusive Halo (Luminars nästa generations LiDAR under utveckling), ska inkluderas i sin nästa generations fordon från 2027 till tidigast 2029, uppger Luminar.

För Luminar som redan befinner sig i kris är Volvo Cars beslut ett dråpslag. Det riskerar knäcka det bräckliga företaget helt.
– Till följd av dessa åtgärder har företaget ställt krav mot Volvo på betydande skador och har avbrutit ytterligare åtaganden gällande Iris LiDAR-produkter för Volvo i avvaktan på en lösning av tvisten. Företaget för diskussioner med Volvo angående tvisten; det kan dock inte finnas någon garanti för att tvisten kommer att lösas gynnsamt eller överhuvudtaget. Vidare kan det inte finnas någon garanti för att eventuella krav eller tvister mot Volvo kommer att lyckas eller att företaget kommer att kunna få skadestånd från Volvo, skriver Luminar till amerikanska myndigheter.
Volvo Cars uppger att de har kontakt med Luminar om tvisten.
– Vi för diskussioner med lidar-leverantören Luminar. Vi kan dock inte lämna ut ytterligare information om dessa diskussioner i nuläget, uppger Volvo Cars till Carup.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















