Värmesystemet i elbilar slukar en stor del av batteriets kapacitet under kalla vinterdagar. Nu lanserar Lexus strålningsvärme i sin nya elbil Lexus RZ 450e. Passagerarna värms upp på samma sätt som i en infraröd ugn.
Under kalla vinterdagar har vi noterat att flera kilowattimmar av elbilens batteri går åt om du vill försämra bilen. Under körningen kan förbrukningen per mil gå upp till långt över tre kilowattimmar per mil under en riktigt kall vinterdag. Nu försöker Lexus effektivisera uppvärmningen genom att lansera strålningsvärme i sin elbil RZ 450e
Så gott som alla bilar har traditionell konvektionsvärme som värmer upp luften som sedan blåses ut i kupén. Sedan överförs värmen till människor, stolar, instrumentbräda och andra saker i bilen. Nackdelen är att det är ganska inneffektivt och att uppmvärmingen tar lång tid. De flesta elbilstillverkare använder numera en värmepump för att försöka effektivisera processen.
Lexus har tänkt ett steg vidare och utrustat elbilen RZ 450e med ett helt nytt strålningsvärmesystem. Till skillnad från konvektionsvärmen så strålar systemet ut värme och värmer upp föremål, till exempel en människa. Principen är densamma som i en infraröd ugn där endast maten värms upp. Strålningsvärme är betydligt mer energieffektivt än konvektionsvärme. Lexus uppger att systemet sparar 8 procent energi jämfört med traditionell värme i en elbil.
Lexus har placerat två aggregat för infraröd strålning i knähöjd på instrumentpbrädan. Både föraren och passageraren strålas varma i bilen. Om någon skulle råka nudda infravärmen sänks panelerna omedelbart till 43 grader för att du inte ska bränna dig.
Lexus kallar sin nya värme för en “hjärtvärmande innovation”, de lovar att det ska kännas skönare i bilen under en kall vinterdag.
– En tröstande känsla under kalla dagar, som liknar att ha en varm filt runt benen, uppger Lexus.
Panelerna värmer faktiskt föraren och framsätespassageraren snabbare än ett konventionellt värmesystem samtidigt som de förbrukar 8 % mindre energi. De kompletterar luftkonditioneringssystemet, minskar dess belastning och utökar fordonets räckvidd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter