Legendaren bakom Saabs Talladega-rekord och Saab 9-5 har gått bort

Legendariske Saab-ingenjören Olle Granlund har gått ur tiden. Han var mannen bakom 9-5-modellen och Saab 9000:s världsrekord i fortkörning på Talladegabanan i USA. 
– Det var som att köra Trollhättan-Rom tur och retur varje dygn och det var full gas som gällde hela tiden, annars tändes en kontrollampa inne i bilen som varnade, berättade Olle för TTela. 

Nu har ännu en av Saabs mest kända konstruktörer och ingenjörer gått ur tiden, uppger Saabmuseet. Olle Granlund kom till Saab från Volvo på 1960-talet och började sin karriär med att byta ut tvåtaktsmotorn i Saab 96 mot V4:an från Ford. 

Men det var en bragd på Talladega Superspeedway i USA 20 år senare som gjorde honom mest känd. Olle Granlund fick idén att  Saab 9000 Turbo 16 skulle slå världsrekord i fortkörning under 10 000 mil. 

Under 1986 skickades tre stycken Saab 9000 Turbo direkt från bandet i Trollhättan med flyg till USA. Bilarna kördes i första hand av Saabs testförare, men även Erik Carlsson ”På Taket” körde sträckor med bilarna. 

Under flera veckor kördes bilarna non-stop i toppfart för att slå världsrekordet. Varje bil kördes 24 000 varv på Talladegabanan. Det gick åt 27 000 liter bensin och 120 däck per bil. Rekordet lyckades och den snabbaste bilen hade snittfarten 213,299 km/h medräknat alla stopp för tankning, förar- och däckbyten, service och reparationer.

– Jag satt och skrek inne i bilen. Det var en väldig lättnad och en fantastisk upplevelse, inte minst eftersom vi lagt ner så otroligt mycket tid på detta, berättade Olle Granholm för TTela. Idag står en av rekordbilarna på Saabmuseet i Trollhättan och en annan bil står på ett bilmuseum i Talladega. 

Men det är ett annat projekt som lämnat större avtryck i den svenska gatubilden Olle Granlund var ansvarig projektledare för Saab 9-5 som lanserades 1997. Från början skulle en utmanare till BMW 7-serie skapas, men Saab och GM sänkte ambitionsnivån. 
– Vi hann göra designstudier som finns på museet nu. Men vi räknade och upptäckte att den inte skulle sälja nog med volymer för att nå lönsamhet, sade Olle Granlund till SvD.

Istället blev det en större mellanklassbil med Opel Vectras plattform som grund. Olle Granlund och Saabs andra ingenjörer lyckades som vanligt trolla med småmedel. Genom att bredda och styva upp Vectra-plattan fick de till en riktigt bra bil som kom att bli en försäljningssuccé.

Bilen var först i världen med ventilerade säten och assymtrisk turboladdning. 9-5 modellen kom att bli en försäljningssuccé som räddade Saab under flera år. Den låg ständigt i den svenska försäljningstoppen och utsågs till Sveriges säkraste bil.  Totalt såldes 483 593 bilar, vilket gör den till Saabs tredje mest sålda modell efter 900 och 9000.