Laserstrålar från bilar orsakar nya okända risker

Nyheten om att Volvos nya elbil förstör mobilkameror har väckt många frågor. Att släppa ut bilar på vägarna som sänder ut kraftfulla laserstrålar i det allmänna rummet ställer helt nya krav på biltillverkarna. Volvo måste komma med tydliga och klargörande svar på hur omgivningen påverkas av laserstrålarna som skickas ut från Volvo EX90. Att riskerna avslöjas av journalister inger inte förtroende.

Volvos nya elbil EX90 har en lidarsensor på taket som skickar ut laserstrålar för att kartlägga vägarna och andra bilar. Den ska kunna upptäcka hinder hundratals meter framför bilen. Att laserstrålarna också kan förstöra kameror har fått väldigt många läsare att reagera. Min mejlkorg är full av frågor från läsare om hur laserstrålarna påverkar allt från det mänskliga ögat till mobilkameror, bilkameror till fartkameror. 

Frågorna är fullt berättigade. Och svaren från Volvo är svävande, vilket skapar stor osäkerhet. Volvo har inte varit sena med att skryta om säkerhetsfördelarna med lidar för de egna passagerarna. Men att släppa ut en bil som sänder ut kraftfulla laserstålar mot omgivningen ställer helt nya krav på biltillverkarna. Allmänheten måste på ett vederhäftigt sätt få veta att allt är säkert och att det inte finns risker. Volvo hade inte lämnat någon som helst information i förväg om att bilen kunde förstöra kameror. Det avslöjades av två journalister som fick sina kameror förstörda. Bilens instruktionsbok varnar inte. Det inger verkligen inte förtroende. 

Nya Volvo EX90 sänder ut kraftfulla laserstrålar som kan förstöra kameror.

Informationen från Volvo är mycket knapphändig. De kan inte berätta vilket avstånd som är säkert. Jag har försökt reda ut med svenska forskare varför laserstrålarna förstör kameror, vilka kameror som drabbas och vilket avstånd som utgör risker. Men professor Per Eng-Johnsson vid lasercentret på Lunds universitet behöver betydligt mer information än vad Volvo ger för att kunna ge ett svar som har stöd i vetenskapen. 

Volvo vill inte lämna ut varken vilken pulsenergi och pulslängd som finns i laserstrålarna som bilen skickar ut. De kan inte säga exakt vilket avstånd som är säkert. På en fråga om det är säkert att stå vid vägkanten och ta en bild säger de ”Våra egna tester visar att det scenario du beskriver inte ska vara någon fara”. De säger sig ha testat om andra bilkameror kan förstöras. Men andra biltillverkare kan inte svara säkert på den frågan.

Att skicka ut en bil på allmänna vägar som skickar ut laserstrålar på omgivningen ställer helt nya krav på biltillverkarna. De har en plikt att informera allmänhet och omgivning om det finns risker. Ett grundläggande krav är att Volvo tydligt informerar och offentliggör exakt på vilket sätt lasern skickar ut strålar på omgivningen. Annars är risken stor att en uppfinning som skulle höja säkerheten istället får en osäker stämpel och gör många rädda. 
LÄS MER: