Skarpa reaktioner på uppgifterna om bensinchock. Många läsare fruktar de kraftigt höjda bränslepriserna som kommer genom EU:s nya utsläppsavgifter.
– Har man en vanlig lön så finns det inte så mycket pengar till att investera i en elbil men som vanligt så får vi som tjänar minst betala det högsta priset, skriver en läsare.
Om två år kommer effekterna av EU:s nya utsläppskrav. Bensinbolagen kommer att få köpa utsläppsrättigheter och det blir konsumenterna som betalar priset vid pumpen. Experter varnar för priser på 35 kronor litern. Miljöpartiets språkrör varnar för att regeringen mörkat och att ”en käftsmäll” väntar Sveriges bilister. Exakt hur stor höjningen blir vet dock ingen idag.
Utspelet har fått stora reaktioner bland Carups läsare. Många är oroliga för framtiden. Samtidigt skriver flera läsare ängsligt om hur de ska ha råd med de dyra elbilarna. Miljöpartiet har ett program för hur vi ska göra den elektriska bilen folklig, istället för en statusleksak bland övre medelklassen.
– Hur ska jag kunna ha råd med en elbil när de kostar en miljon. Och hur fan ska vi kunna tanka om priserna blir skitsjukt höga? skriver en läsare.

– Ni kan stoppa eran klimatmål och elbilar du vet vart, ingen som vill ha skiten och folket kommer visa er med att inte köpa elskiten och vänta bara när folk märker hur ni gör de fattiga och reser sig, då jävlar är det kört för både politiker och media, skriver en upprörd läsare i ett mejl till Carup.
Miljöpartiet ger de som klagar rätt och efterlyser satsningar så att fler har råd att byta till elbil.
– Fler grupper behöver få råd att köpa en elbil. Det krävs omfattande satsningar för att kunna byta ut bilparken och därmed snabba på elektrifieringen, säger Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén till Carup.
Miljöpartiet ger den blå regeringen en känga. Enligt dem gör deras bränslepopulism så att konsumenterna blir lidande när priserna sticker iväg om ett par år.
– Stödet fanns när vi satt i regering men har tagits bort av Tidöregeringen, och vi har sett hur elektrifieringen tyvärr bromsat in som en direkt följd av detta, säger Daniel Helldén.
Miljöpartiet vill ge alla möjligheten att köpa en elbil. Det gröna partiet varnar för skenande priser på bensin och diesel. Effekter som kommer att slå hårt mot svenska hushåll.
– Vi föreslår sedan flera år tillbaka en differentierad elbilsbonus och ett inkomstprövat stöd för leasing av elbilar riktat till boende i lands- och glesbygd. Alla behöver en morot, men vissa grupper behöver ett rakt stöd, säger Daniel Helldén.
Även regeringen har föreslagit ett nytt elbilsstöd för glesbygden från 2026, men inte preciserat hur det ska se ut. Många är rädda för att bli stående. Elbilarnas brist på laddningsmöjligheter för de som bor i lägenhet är ett argument som många använder för att inte köpa en elbil.
– Absolut behövs det laddmöjligheter för den som bor i lägenhet. Förutsättningarna ser olika ut från fastighet till fastighet, men det finns nationellt stöd att bygga laddplatser med stöd på 50 procent av kostnaderna, säger Daniel Helldén.
Det är inte laddstationerna som är viktigast. Utan alla måste få möjlighet att ladda hemma.
– Själv drog jag som borgarråd igång laddautbyggnaden i hyresfastigheter i Stockholm. Detta behöver göras nationellt och är nog viktigare i ett kort perspektiv än en omfattande publik utbyggnad, säger Daniel Helldén.
Många låginkomsttagare på landsbygden köper billiga och mycket begagnade bilar. Men enligt experten Claes Hemberg kommer det snart att finnas elektriska sådana.
– Nu lägger elbilstillverkarna mycket resurser på att utveckla modeller som har en längre livslängd. När det här slår igenom kommer det att finnas begagnade elbilar som många har råd med, säger han.
Det kommer att bli en stor vinst för hushåll med sämre ekonomi – bara de har möjlighet till billig hemmaladdning.
– Det kommer att bli billigare att köra elbil. De kommer att ha en längre hållbarhet och lägre kostnad per mil, säger Claes Hemberg.
Han tror att de höga priserna på diesel och bensin inte kommer att slå så hårt som många oroar sig över.
– Om kanske tio år kommer det att finnas skrangliga elbilar att köpa. De har fortfarande mycket batterikapacitet kvar och behöver inte repareras så mycket. Därför tror jag inte att det blir ett problem, säger Claes Hemberg.
Reaktioner från läsare på höjda bränslepriser genom ETS2:
– EU…. Inte mkt som varit bra för Sverige sedan 1994, snarare väldigt mkt som försämrats. Vi har ju sett länder som lämnat EU, vore skönt att slippa dårskapet!
– Hur ska vi med skitinkomster ha råd med elbil för i mitt fall så kommer aldrig det att hända och våra ljushuvuden till politiker borde kunna tala om en sådan enkel sak, många kämpar med sin ekonomi i dag och inget verkar bli ljusare ja inte mer en för dom som redan har och Elisabeth Svantesson skattesänkningar kommer nog inte lätta på det för oss med dom lägsta inkomsterna fast dom får det att låta så.
– Man stirrar sig blind på elbilen och tror att dom är hela sanningen för klimatet men det finns nog en hel del parametrar som ska tas med i den sanningen.
– Har man en vanlig lön så finns det inte så mycket pengar till att investera i en elbil men som vanligt så får vi som tjänar minst betala det högsta priset.
– Hur ska jag kunna ha råd med en elbil när de kostar en miljon. Och hur fan ska vi kunna tanka om priserna blir skitsjukt höga?
– Ni kan stoppa eran klimatmål och elbilar du vet vart, ingen som vill ha skiten och folket kommer visa er med att inte köpa elskiten och vänta bara när folk märker hur ni gör de fattiga och reser sig,, då jävlar är det kört för både politiker och media.
– du inte tänker att det finns människor som inte har råd med de här ÄCKLIGA IDIOT-ELBILAR som korkade dan som du försöker TVINGA på folk.
– Är det roligt att skrämma upp folk? Fy fan!
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.