Ny forskning avslöjar de enorma riskerna med unga män i trafiken. Orsakar tio gånger fler dödsolyckor, enligt ny norsk forskning.
– De unga männen i analysen kör för fort, ofta i extrema hastigheter, gör farliga omkörningsmanövrar, har kort avstånd till bilen framför och kör ofta även alkoholpåverkade, säger Guro Ranes, chef för trafiksäkerhet på Statens vegvesen.
Att många unga män har ett riskbeteende i trafiken är känt sedan länge. Men exakt hur mycket högre riskerna är för män är mindre känt. En ny forskningsrapport från norska trafikmyndigheten Statens Vegvesen ger en skrämmande inblick hur mycket större riskerna är jämfört med kvinnor och äldre förare.
Norska forskningen visar att unga män orsakar tio gånger så många dödsolyckor som unga kvinnor. Nästan alla dödsolyckor med inblandade som är mellan 16 och 24 år orsakas av män. De har granskat alla norska dödsolyckor under perioden 2013 till 2023 och registrerade polisrapporterade personskadeolyckor från 1983 till 2023.
Så mycket högre är riskerna

– Ett viktigt resultat i rapporten är att unga bil- och motorcykelförare är särskilt överrepresenterade i olyckor orsakade av högriskbeteende, säger Guro Ranes som är chef för avdelningen för trafiksäkerhet på Statens vegvesen.
Forskarna fann att det är flera farliga beteenden som orsakar dödsolyckorna bland de unga männen.
– De unga männen i analysen kör för fort, ofta i extrema hastigheter, gör farliga omkörningar, har kort avstånd till bilen framför och kör ofta även alkoholpåverkade, säger Ranes.
Det hittade ett antal olyckor där extrema hastigheter bidrog till olyckorna: 140 km/h i en 80-zon och 112 km/h i en 50-zon är två exempel. De 13 mest extrema hastighetsolyckorna, där hastigheten låg mellan 120 och 160 km/h, inträffade ofta på kvällen eller natten, nio av de 13 förarna var 18 eller 19 år gamla, och 10 av olyckorna var terrängolyckor.
En extra tragisk omständighet är att det vid dödsolyckorna med manliga förare ofta fanns flera personer i olycksfordonen och att bilarna var äldre, vilket gör att de gav ett sämre krockskydd.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















