Larmrapport: 9 av 10 bländade av moderna lampor

Forskare ska lösa gåtan varför bländningen ökat så kraftigt. 9 av 10 bilförare blir bländade i trafiken av allt starkare lamporna.

Under körning i mörker är detta något som irriterar många människor i trafiken. Oavsett om du kör bil, går eller cyklar vill du inte bli bländad. Men många gånger är det inte ens helljuset som bländat, föraren kan ha slagit av till halv och ändå sticker det i ögonen. En larmrapport visar att 9 av 10 känner sig bländade i trafiken, uppger Express. Nu ska forskare gå till botten med orsaken till den ökade bländningen.

Problemet tycks ha ökat i takt med att nyare bilar fått effektiva LED-lampor och att ungefär hälften av bilköparna väljer höga SUV:ar. Automatiska helljus tycks inte ha minskat problemet. Helljuset är det allra största problemet, men så många som fyra av tio känner sig bländad av mötande bilars halvljus. Enligt ADAC har bländningen stor inverkan på trafiksäkerheten och problemet måste tas på allvar. Vi reagerar både med efterbilder, ljusdis och smärtförnimmelser och psykologisk bländning. 

– Resultaten av undersökningen förvånar mig inte. Det ständigt krympande ljuskälleområdet och den allt högre ljusstyrkan ökar psykologisk och fysiologisk bländning, säger Prof. Dr. Dr. Bernhard Lachenmayr, specialist i oftalmologi till ADAC. 

Även enligt en undersökning från Storbritannien svarade 89 procent att de ofta blir bländade. Flera organisationer som Cyclox, men också den traditionstyngda Kungliga Automobil Klubben, som grundades redan 1892, har också länge uppvaktat politikerna. Men fram till nu har man fått protestera inför döva öron.

Många förare känner sig mer bekväma med strålkastare som sitter högre upp och har bättre effekt. Men faktum är att det kan vara störande för andra människor.
– Du känner dig kanske tryggare när den lyser upp så mycket, men faktum är att omgivningen blir mindre trygg, säger Ian Loader.

Transport Research Laboratory ligger i Berkshire och är ett oberoende transportforskningsinstitut. De har tagit sig an uppgiften och hoppas kunna hitta en lösning på gåtan som varför bländningen blivit ett så stort problem. Vi frågar Statens väg- och transportforskningsinstitut som är den svenska motsvarigheten till Transport Research Laboratory om de gjort någon liknande undersökning.
— Nej, inte vad jag kan komma ihåg, det enda vi har gjort är att undersöka motljus med slitna vindrutor, men det är i dagsljus, säger Anders Andersson på VTI.

De svenska forskarna kom då fram till att slitna vindrutor gav sämre sikt när solen stod på i en viss vinkel.
– I den undersökningen kom man fram till att med äldre vindrutor är det lättare att bli bländad och då sänker folk hastigheten, de gör hastigare manövrar och ser hinder senare, säger Anders Andersson.
Men det är inte helt lätt att uppmana folk att byta ut hela vindrutor.
– Det är en kostnadsfråga också, så det är inte helt lätt, säger Anders Andersson.
LÄS MER: