Nya elbilen MG 4 kan vara lömskt farlig i svenskt vinterväglag. Tidningen Vi Bilägare slår larm om att filhållningssystemet bryskt styr bilen mot diket eller mot mötande trafik när det finns snö på vägen. När bilen får sladd förstärker antispinnsystemet kasten.
– Aldrig förr har vi kört en bil som så snabbt växlat beteende från full kontroll till rejäl sladd trots alla säkerhetssystem i gång, varnar Vi Bilägare.
Den nya kinesiska elbilen MG 4 är en av marknadens billigaste elbilar i Sverige. Den billigaste versionen kostar från 369 900 kronor, men kan komma med ett högt pris: Säkerheten. Enligt Vi Bilägares testlag som kört den till svenska fjällen är den farlig och inte färdigutvecklad för en svensk vinter.
– Vettvillingen MG kunde vi lika gärna lämnat hemma, skriver motorjournalisten Anders Helgesson.
Vid en första provkörning kan MG 4 lömskt nog upplevas som en pigg och trygg bil. Men när den testades i svenska vinterhållanden avslöjades brister som kan leda till trafikolyckor. Filhållningssystemet fungerar inte som det ska i snö, istället för att hålla kursen kan den, enligt Vi Bilägare, plötsligt rycka i ratten så bilen styrs mot mötande trafik eller mot diket. Bilen riskerar att få sladd, och vad värre är att antisladdsystemet också är farligt enligt tidningen larm. Om föraren släpper gasen motorbromsar bilen bakaxeln och sladden förstärks.
LÄS MER: Ägarnas skräckupplevelse i elbilen MG4
Först om bilen manuellt ställs i körläget Snow blir antisladdsystemet mer säkert, men det måste göras varje gång bilen startas, och det är inte alltid en förare vet i förväg när halkan kommer. Carup har sökt MG:s Sverigeledning för en kommentar till de allvarliga uppgifterna, men de har inte återkommit.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter