Köparna slår nu larm om att Teslas nya suv Model Y har svåra kvalitetsproblem.
Forum och sociala medier svämmar över av Model Y-ägare som fått problem, rapporterar flera amerikanska bilsajter. Ett av de allvarligaste felen är att baksätet sitter löst.
– Älskar bilen, men är extremt besviken över kvaliteten, skriver en köpare.
Att Teslas nya modeller har en del barnsjukdomar är vi vana med. Bland annat har köpasre av sedanen Model 3 rapporterar om bristfällig kvalitet på lacken och att trösklarna blästras.
Dessvärre verkar det vara så att Tesla inte har lärt sig något av tidigare lanseringar. Nu rapporterar de första köparna av suv:en Model Y att bilen har stora kvalitetsproblem. Bilen började byggas strax innan coronapandemin bröt ut och problemen verkar vara större än vanligt, till och med för Tesla.
Sociala medier och amerikanska nätforum är fulls med köpare som vittnar om diverse problem med de nya Model Y-bilarna. Enligt sajten Electrek.com har flera köpare nu fått sin leverans i juni uppskjuten på grund av att deras bilar hade fel som måste åtgärdas. Och i förra veckan skickade Elon Musk ett e-postmeddelande om att felen på Model Y måste minskas i produktionslinjen.
En köpare vid namn Riley Dove i Maryland skulle ha fått sin bil i maj, men vägrade ta leverans eftersom bilen hade fel på lacken, listerna och dessutom hade sätena inbuktningar och ett säkerhetsbälte satt löst. Flertalet köpare rapporterar också om att baksätena suttit löst. En annan Model Y-kund berättar på Reddit att bilen hade en lång lista med fel när han skulle få den levererad: Ett dussin repor på lacken, några stora repor på bakstötfångaren, ojämna glipor mellan karosspaneler, kondens i dimljusen, lister på snedden och baklysen som stack ut.
Maths Nilsson är grundare av Carup.