A-traktorer kan släppa ut 1000 gånger mer partiklar än en vanlig personbil. Det saknas krav på reningsutrustning och katalysatorer och partikelfilter kan lagligt tas bort.
– I en del fordon skruvar förarna dessutom på dieselpumpen för att få svart rök. Då skulle utsläppen till och med kunna vara ännu högre, säger Nina Svensson, forskare på VTI, som nu ska granska utsläppen.
A-traktorernas miljöpåverkan har inte fått någon stor uppmärksamhet. Nu ska ett nytt projekt på VTI ska granska hur stora utsläppen från A-traktorer egentligen är. De flesta A-traktorer saknar modern avgasrening och den kan lagligt plockas bort.
– Den tidigare studien var inte fullständig så egentligen vet vi inte hur mycket de här fordonen släpper ut. Vi vet inte heller vanligt det är att reningsutrustningen tas bort, säger Nina Svensson som leder projektet “A-traktorers miljöpåverkan” på VTI.
Det är till och med lagligt att ställa in dieselpumpen för att få svart rök på bilen.
– I en del fordon skruvar förarna dessutom på dieselpumpen för att få svart rök. Då skulle utsläppen till och med kunna vara ännu högre.
Nu ska VTI försöka få A-traktorägare att ställa upp på avgasmätning. I samband med bilbesiktningen kommer besiktningspersonal även kontrollera vad som tagits bort respektive lämnats kvar av den ursprungliga reningsutrustningen, som till exempel katalysator och partikelfilter. Vidare ska forskarna också intervjua biltillverkare och konverteringsföretag.
Ska man se A-traktorerna som ett miljöproblem?
– Kanske inte nationellt eftersom det trots allt handlar om ganska få fordon. Däremot kan det lokalt, under vissa förutsättningar, vara ett problem. Men som sagt, det är det vi ska undersöka, säger Nina Svensson och tillägger att skillnaderna mellan olika fordon troligtvis är mycket stora.
Studien pågår i två år och finansieras av Trafikverket. Resultatet ska kunna användas som underlag av bland andra Trafikverket, Transportstyrelsen och Naturvårdsverket. Under 2022 fanns över 50 000 registrerade fordon, dubbelt så många som tre år tidigare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter