Nya larm om bländning. Nu förbereder regeringen i Storbritannien ett förbud mot eftermonterade LED-lampor. Bländning tros ligga bakom 250 trafikolyckor varje år.
Trafikanter som upplever sig bli bländade från LED-lampor i bilar blir ett allt större problem. Om några veckor kommer regeringen i Storbritannien att lägga fram en ny forskningsrapport som ska ligga till grund för åtgärder. Det kan bli tal om ny lagstiftning i Storbritannien. Problemet är värre för äldre personer. Deras ögon behöver cirka nio sekunder att återhämta sig från bländning, jämfört med en sekund för en 16-åring, uppger trafiksäkerhetskonsulten Rob Heard till BBC.
En undersökning från brittiska bilistorganistionen RAC visar att tre fjärdedelar av bilförarna tycker att körningen blir svårare på grund av starkare ljus från mötande bilar. Brittiska regeringen uppges ny förbereda nya regler.
– Vi vet att bländande strålkastare är frustrerande för många förare, särskilt när kvällarna blir mörkare, säger en talesperson för brittiska Transportministeriet.

I Storbritannien kan det bli tal om ett förbud med eftermonterade LED-lampor hos bilar som från början är byggda för att ha halogenlampor. Varje år orsakas 250 trafikolyckor i Storbritannien av bländning, uppger BBC. Brittiska Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) håller på att skärpa sin tillsyn för att stoppa försäljningen av illegala eftermonterade strålkastarlampor, uppger BBC.
Även i Sverige kommer reglerna för LED-lampor att bli hårdare. En ny kontroll kommer att införas i besiktningen nästa år. Transportstyrelsen är i full gång med att uppdatera besiktningskraven. Just nu ligger ett förslag med många punkter ute för remiss hos en rad organisationer och myndigheter. Ett av förslagen är strängare krav på LED-belysning som ska träda i kraft redan i början på nästa år.
– De vill införa specifika nedvinklingskrav för LED-belysning. Det spelar ingen roll vilken höjd de sitter på, så ska det vara samma krav. Sedan ska det inte gå att konvertera från halogen till LED om du inte har nivåreglering. Och jag vet inte om det finns nivåreglering på bilar med halogen, säger Tord Fornander på besiktningsbranschen.
Enligt Transportstyrelsens förslag ska LED-belysning med en viss nedvinkling underkännas vid kontrollbesiktningen.
– För bilar med LED som ljuskälla ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är mer än 10 centimeter per tio meter, står det i förslaget.
Osram är ett av de ledande företagen inom den nya LED-tekniken för personbilar. På Osram känner man till kritiken mot LED. Många bilister påstår att de känner sig mer bländande med den tekniken jämfört med den traditionella med halogen.
– Upplevelsen av att bli bländad av mötande fordon är inget nytt, men det har förstärkts i takt med ökad trafik och ny belysningsteknik. Vi på Osram tar naturligtvis detta på allvar och samarbetar med experter, fordonsbranschen och myndigheter för att förstå vad som kan vara orsakerna, säger Vera Bergman.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















