Kalldusch efter leasingperiod. Kunden fick extra faktura på 100 000 kronor.
– Vi granskar det här fallet för att se om vi kunnat göra annorlunda, säger Øyvind Rognlien Skovli, kommunikations- och PR-chef på Møller Mobility Group till Finansavisen.
En norrman leasade en Volkswagen. Avtalet löpte över tre år. Enligt avtalet skulle han få köra maximalt 4500 mil under den här tiden. Om norrmannen överskred detta skulle han få betala fem kronor milen. Efter de tre åren kommer norrmannen till Möller Mobility Group. Han är då så van vid bilen att han vill köpa loss den. Affären görs upp mellan honom och handlaren. Prislappen slutade på 469 000 och allt verkade frid och fröjd.
Ett par veckor efter bilaffären får den nyblivna bilägaren en faktura från Möller Mobility Group. Räkningen är på 101 000 norska kronor. Och det är för de 2000 extramil som han körde med bilen. Mannen blev upprörd. Han hade ju faktiskt köpt bilen. Därför anser han att fakturan är felaktig. När han ringde till handlaren vägrade de stryka fakturan. Man menade att allt var rätt gjort.
Bilköparen däremot ansåg att han betalat ett överpris för bilen efter leasingperioden. Därmed menade han på att Möller Mobility Group redan hade fått betalt för de extramil som han hade kört under leasingperioden.
Fallet hamnade därför i Finansklagonämnden. Dit kan norrmän vända sig när de har något otalt med ett finansbolag. Nämnden kom fram till att avtalet inte var tydligt. Därför var Möller Mobility Group tvungna att stryka skulden.
– Det här är ett isolerat fall. Vi granskar nu fallet för att se hur vi hade kunnat följa upp med den här kunden bättre, säger Øyvind Rognlien Skovli, kommunikations- och PR-chef på Møller Mobility Group.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















