Detta är den skamlösa berättelsen bakom Lamborghinis skandalgröna färg. En ensam kvinnlig bilköpare gick över gränsen. Resten är bilhistoria.
I slutet av 1960-talet stod Lamborghini på tröskeln till sitt stora internationella genombrott. Italienarna hade precis släppt sin ikoniska Miura-modell. Och kring den flockades världens förmögna som flugor över koskit.
Vid den här tiden hade man precis börjat att inse färgernas betydelse för att skapa en tydlig identitet. En dag kom en kvinna till Lamborghini i Sant’Agata. Hon bar en olivgrön mycket elegant och för tiden fruktansvärt dyr klänning.


Hon bad Lamborghinis representanter att leverera en bil med samma färg som dräkten. Representanten bad då henne om ett prov som de kunde arbeta på. Varpå kvinnan helt sonika tog av sig dräkten, överlämnade klänningen till Lamborghini. Sedan vände hon på klacken i bara underkläderna och lämnade bygget.
Kvar satt Lamborghinis representant konfunderad och säkert en aning fascinerad. Vi ska också tänka på att det här var vid insteget av det nya frisinnade tidevarvet. 1970-talet stod för dörren med en mer liberal syn på nakenhet än den tidigare konservativa generationen stått för.
Efter det började Lamborghini arbeta fram en kulör i samma olivgröna färg som kvinnans klänning. Färgen skulle få namnet Skandalgrön. Efter hennes skamlöst frisinnade upptåg inne på kontoret. Färgen har följt med Lamborghini sedan dess. Skandalgrön är en färg med en historia som väcker uppmärksamhet. Berättelsen bakom ger den en förankring till historien och en djupare dimension.
Nyligen avtäcktes Ducatis nya Panigale V4 vid Milanos stora motormässa. Hojen är ett samarbete mellan Lamborghini och deras motorcykeltillverkande kusiner i Ducati. För att hylla den klassiska skandalgröna olivfärgen målade man motorcykeln i den färgen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.