Lamborghini har uppfunnit en ny hjulupphängning som förändrar väghållningen på bilar. Genom att camber-vinkel och toe-in är aktivt ställbart under körningen får bilen drastiskt bättre köregenskaper. En Lamborghini blir fem sekunder snabbare runt Nürburgring.
Flera innovationer har förbättrat köregenskaperna på våra bilar på senare år. Främst handlar det om torque vectoring, som kan förmedla vridmomentet mellan hjulen, och bakhjulsstyrning. Men frågan är om inte Lamborghinins nya innovation är en större innovation. Lamborghini har tagit fram en ny aktiv hjulupphängning där camber-vinkeln och toe-in kan ställas om i farten.
De flesta har hört talas om camber och toe-in, men det är inga begrepp vardagsbilister tänker på dagligen. Men camber handlar om hjulvinklar som är inställda för att däcket ska få optimalt grepp i kurvor och på raksträckor. Ofta har våra bilar kompromissvärden för att passa i alla situationer. När vi kör på raksträckor är en neutral cambervinkel det perfekta, för då står däcket vinkelrätt mot marken och ger maximalt grepp. I kurvor är dock en negativ cambervinkel bättre för maximalt grepp, då hjulet lutar inåt.
Bilens Toe är hjulvinkeln i förhållande till bilens framåtriktade längdaxel. Olika toe-vinklar ger olika styrdynamik och respons på rattutslag. Genom att förändra toe-vinkeln under körning kan styrningens respons och bilens stabilitet förändras.
Lamborghinis ingenjörer har nu tagit fram ett system kallat Active Wheel Carrier som testats av Car and Driver och italienska Quattroroute. Systemet kan förändra cambervinkeln under körning från +2° till -5° och toe-in upp till 6,6°. På Lamborghinis prototyp driver en elmotor och ett extra 48 volts batteri de justerbara hjulvinklarna, men på framtida elbilar ska systemet kunna drivas av högvoltsbatteriet. Lamborghinis system är så avancerat att det automatiskt kan justera toe och camber samtidigt upp till 60 gånger per sekund.
Tidningen Quattroroute fick först testköra en bakhjulsdriven Lamborghini Huracán Eco på Nardobanan med systemet avstängt. Ganska snart börjar bilen kränga i kurvorna och vill överstyra. När systemet slås på är skillnaden otrolig.
– Huracáns beteendeskillnad framstår omedelbart så stor att det verkar som om du kör två bilar som inte ens är avlägset besläktade: nu är bakaxeln klippstabil, den har ett så solitt stöd att du kan tillåta dig själv att göra samma saker med ratten mindre försiktigt än tidigare, säker på att du inte kommer att snurra, uppger Quattroroutes testförare.
Systemet är så effektivt att det slipar av 2,5 sekunder per varv på Nardo, 2,5 sekunder på Imola och hela 5 sekunder på Nürburgring Nordschleife. Systemet kan också ge mindre däckslitage och säkrare bilar vid vardagskörning.
– Potentialen som ännu inte har upptäckts och vad jag har haft möjlighet att prova är bara toppen av isberget, uppger Quattroroute.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter