Han har kört på friktionsdäck året om i 15 år.
– Min erfarenhet är att bilen går tystare, mjukare och att bränsleförbrukningen är betydligt lägre, säger läsaren.
Men ledande däckexperter varnar för det lagliga däckfusket – säkerheten blir betydligt sämre.
Däckbranschen uppmanar alla svenskar att byta till nordiska vinterdäck. Men nu har en av våra kära läsare hört av sig och delar med sig av sina erfarenheter. Han har istället valt att gå runt på friktionsdäck under många långa år. Och ser stora fördelar.
– Jag har de senaste 15 åren kört på friktionsdäck året runt. Min erfarenhet är att bilen går tystare, mjukare och att bränsleförbrukningen är betydligt lägre än traditionella sommardäck, uppger läsaren.
Vi talade med däckexperten Lasse Dahlqvist. Han tittade noga på läsarens erfarenheter och lämnade sina kommentarer. Att köra på friktionsdäck året runt är inte olagligt.
– Friktionsdäck är designade för att ge bra prestanda under olika väderförhållanden. De har en mjukare gummiblandning jämfört med sommardäck, vilket bidrar till bättre grepp på kalla och våta vägar. Detta kan också förklara varför du upplever en tystare och mjukare körning, säger Lasse Dahlqvist.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/conti-1024x576.webp)
Läsaren berättar att han inte är ensamma om att köra året runt med friktionsdäck.
– När jag berättade för min däckleverantör fick jag först till svar att det är ju inte bra. Efter en stund erkände han att de gjorde detsamma på sina firmabilar, skriver läsaren.
Däckbranschen är väl medveten om att många gör på det här viset. Men de avråder starkt från att använda friktionsdäck på sommaren. Oberoende tester visar att bromssträckan blir betydligt längre och greppet sämre när värmen kommer.
– Vi som bransch måste vi rekommendera den bästa och säkraste lösningen för de flesta, och det är vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren, svarar Lasse Dahlqvist.
Läsaren upplever att bilen drar mindre bränsle. Enligt honom fanns det en rad fördelar med att inte byta till vinterdäck.
– Under en vecka 2011 bytte jag till sommardäck och uppskattade att dieselförbrukningen gick upp med 20 procent. Jag körde samma sträcka på 75 kilometer som vanligt, skriver läsaren.
Däckexperten ger honom delvis rätt i detta, även om skillnaden knappast är 20 procent.
– När det gäller bränsleförbrukning kan friktionsdäck ha lägre rullmotstånd jämfört med sommardäck, vilket kan leda till lägre bränsleförbrukning. Rullmotståndet påverkas av flera faktorer, inklusive däckets mönsterdjup, gummiblandning och däcktryck. Korrekt däcktryck är avgörande för att optimera däckets prestanda och bränsleeffektivitet, skriver läsaren.
Men om olyckan är framme och man behöver bromsa snabbt och hårt. Då blir marginalerna sämre med friktionsdäck.
– Men vad du inte nämner är den förmodade längre bromssträckan på sommarväglag och den försämring som friktionsdäcken uppvisar vid det så kallade älgtestet. När det gäller val av däck är det alltid en kompromiss mellan olika funktioner, säger Lasse Dahlqvist.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.