En mekaniker försökte rädda batteriet på en äldre laddhybrid. Slutnotan landade på 33 000 kronor. Men resultatet blev en elräckvidd kortare än en vanlig cykeltur till jobbet.
I sin verkstad i Storbritannien visar mekanikern George hur svårt och dyrt det kan vara att hålla liv i en sliten plug-in-hybrid. Han fick in en BMW X5 xDrive40e från 2017 som vägrat ladda. Efter många timmars felsökning lyckades han få igång bilen igen. Men inte utan en bitter eftersmak.
Felet satt inte där man först trodde. Det var varken 12-voltsbatteriet eller själva elmotorn som bråkat, utan ett relä i högvoltsbatteriets säkringsmodul som hade gett upp. En sådan liten komponent kan göra hela bilen obrukbar.
– Bilen visade att batteriet inte tappat någon kapacitet alls. Men det stämmer knappast i verkligheten, säger George som driver en verkstad specialiserad på el- och hybridbilar.
I en auktoriserad BMW-verkstad hade lösningen troligen blivit ett helt nytt batteripaket till skyhögt pris. George valde en annan väg. Han hittade ett identiskt relä från en skrotad bil, bytte ut det och ersatte dessutom styrmodulen med en ny del för att undvika framtida fel. Totalkostnaden landade på drygt 3 000 euro, motsvarande runt 33 000 kronor.
Efter en natt på laddning startade bilen utan felkoder. Allt verkade fungera -t ills det var dags för testkörning. Den eldrivna räckvidden stannade på chockerande 21,9 kilometer.
– Om batteriet verkligen vore i perfekt skick skulle den klara minst 26–27 kilometer, kanske upp till 30. Det här tyder snarare på att den ligger runt 70 procent hälsa, säger George.

BMW:n hade gått över 18 000 mil när den lämnades in till verkstaden. Det är en siffra som ligger i farozonen för många plug-in-hybrider där batterierna börjar tappa kraft. Den finske mekanikern Jesse Haapala varnade nyligen för samma sak.
– Varje dag får jag samtal från frustrerade ägare, säger Jesse.
Han berättar att många bilhandlare numera vägrar ta in laddhybrider som rullat över 10 000 mil, eftersom batterierna då ofta tappat för mycket kapacitet. För bilhandlarna blir risken helt enkelt för stor. Batteriet kan när som helst börja tappa ytterligare prestanda, och att byta det kostar ofta nästan lika mycket som bilen är värd. Eller som i detta fall där man försöker att fixa det 31 kronor – men får ut knappa 70 procent av eldriften.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















