Ladufyndet är världens billigaste Volvo P1800

Volvo P1800 är högvilt bland samlare och märkets allra dyraste modell när den är i toppskick. Nu har ett svårslaget ladufynd dykt upp till salu. En P1800E med B20 insprutningsmotor är världens just nu billigaste P1800. 

Sveriges dyraste klassiska Volvo som är till salu just nu är en P1800 för 750 000 kronor. Men om du beger dig till USA går det fortfarande göra otroliga fynd av modellen. Det var hit de flesta av 39 414 kupémodellerna exporterades. Då och då bjuds Volvo P1800 ut på Blocket för osannolikt låga priser, men då handlar det ofta om annonsbedrägerier. Nu säljs en Volvo P1800E utanför Chicago för otroliga fyndpriset 39 000 kronor på Craigslist och den är av allt att döma äkta, och uppmärksammas även av sajten Barnfinds.

Det handlar om en sen insprutmningsmodell av Volvos heliga graal. Volvos nya B20-motor kom med toppmodern elektronisk insprutning av typen Bosch D-Jetronic hösten 1970. Dessutom hade motorn ny kamaxel ochstörre insugsventiler. Resultatet var 135 hästkrafter, vilket gav bilen riktigt sportiga prestanda. Idag är kanske inte insprutningsversionen inte den mest eftertraktade, men det är en av de ovanligare versionerna med drygt 7000 bilar tillverkade. 

För 39 000 kronor går det nu att fynda en P1800E som är i förvånansvärt bra skick utvändigt. Den 53 år gamla bilen har gott om ytrost, men vi har sett många värre fall i Sverige. Det är definitivt en kaross som går att rädda, den sämsta punkten verkar vara golvet på förarplatsen där marken kan inspekteras inifrån bilen. 

Då är det desto värre med insidan, och här kan man verkligen fråga sig vad som har hänt. Stolarna och dess stoppning har helt försvunnit, medan baksätet nätt och jämnt överlevt. Instrumentpanelen har definitivt sett bättre dagar och kommer att behöva en totalrenovering. Bilen har luftkonditionering, men det lär vara många år sedan den blåste kallt. Om utsidan är relativt fin är insidan något av ett katastrofområde.

Om motorn går att starta är osäkert, men säljaren meddelar att den går runt. Vägmätaren står på 8700 miles, men lär ha slagit runt åtminstone en gång, en P1800 kan som bekant på 515 000 mil. Även om frakt, moms och tull tillkommer innan bilen kommer till Sverige är det inget omöjligt projekt.