Laddhybrid utan generator dog – detta händer

Helt plötsligt dog laddhybridens elsystem. Bilen saknar traditionell generator och även 12-voltssystemet slutade fungera.
– Om batterilampan tänds under körning tror många att felet sitter i 12-voltsbatteriet. Men det stämmer nästan aldrig, säger mekanikern.

Resan i BMW:s laddhybrid 330e fick ett abrupt slut för en av Georges kunder. Mitt under färden dog BMW:ns elsystem och laddhybriden blev helt strömlös. Batterilampan tändes, 12-voltsystemet slutade ladda och BMW:n fick bärgas hela vägen från Tyskland till Storbritannien. På verkstaden i London väntade ett ovanligt svårt fall som skulle visa sig kosta en rejäl slant.

I verkstaden hos OGS Mechanics i London började ett tidskrävande detektivarbete.
– Om batterilampan tänds under körning tror många att felet sitter i 12-voltsbatteriet. Men det stämmer nästan aldrig. Lampan betyder att batteriet inte laddas – inte att det är dåligt, säger mekanikern George från OGS Mechanics.

BMW 330e saknar generator och istället laddas 12-voltsystemet via bilens högvoltsbatteri. När verkstaden kopplade upp sin diagnosutrustning hittade de felkoder i batteriets styrsystem med konstiga spänningar som varierade mellan olika celler. En cell stack ut rejält: 3,8 volt jämfört med 3,6 på övriga.
– Det är mycket ovanligt. En cell som har högre spänning än de andra kan vara defekt, eller så mäter sensorn fel, säger George.

Efter att ha plockat isär hela batteriet hittade man cellen det var fel på. Verkstaden valde att byta hela modulen och samtidigt uppdatera styrsystemet.
– Vi ersatte både modulen och batteriets styrkrets. Därefter programmerade vi allt, balanserade cellerna och testkörde bilen, berättar han.

Och reparationen lyckades. BMW:n klarade återigen 40 kilometer på eldriften, vilket är helt enligt specifikation.
– Alla värden såg bra ut, batteriet var välbalanserat och bilen körde perfekt. Det var en lyckad räddning, säger George.

Prislappen landade på totalt 2 184 pund inklusive moms – motsvarande drygt 30 000 kronor. Det låter kanske dyrt. Men enligt George är det ett kap.
– Vi försöker alltid hålla nere kostnaden genom att använda begagnade eller renoverade delar. I det här fallet sparade kunden tusentals pund, avslutar George.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt