Laddhybrid med 20 mils räckvidd – optimala bilen?

Volvos nya modell i Sverige redan idag i kinesiska kläder. Nya laddhybriden Lynk&Co 05 är både elbil och bensinbil på en och samma gång. Är detta framtiden för bilar?

En onödig bastard eller den perfekta kompromissen? Nu kommer de första laddhybriderna med riktigt lång räckvidd. Nya Lynk&Co 08 är Volvos syskon från Kina. Den delar teknik med nya Volvo XC70 som nyss gjort debut i Kina. Volvo har bekräftat att bilen är på väg till Europa. Det är en bil med 20 mils räckvidd på el och ytterligare 100 på bensin. 

Men redan idag kan du köpa Lynk&Co 08 i Sverige. Det är en stor SUV som är aningen rymligare än Sveriges mest sålda bil XC60. För många kan all körning i vardagen göras på el, och när det är dags för långresa behöver man inte bekymra sig om laddstopp. Hemligheten är ett riktigt stort batteri, lika stort som på mindre elbilar. 

Lynk&Co 05 är en rymlig SUV på 4,82 meter.
Förarmiljön är trivsam, men skärmen har lite seg respons. När jag testar bilen lyser den stora skärmen starkt och stör mörkerkörningen. Jag lyckas inte hitta någon inställning där ljust kan regleras. Mittkonsolen är bred och tar plats från högerbenet, långbenta förare bör provköra före köp.

När jag tar plats i Lynk&Co glömmer jag snabbt att den har en bensinmotor. För pendlingskörning räcker 20 mil så bra att bensinmotorn aldrig behöver användas. Den känns precis som en elbil att köra. Kanske lite sävligare än de snabbaste elbilarna. När batteriet är tomt startar den lilla förbränningsmotorn på 1,5 liter utan att man märker särskilt mycket. 

För den som inte kör långt särskilt ofta räcker nog en vanlig elbil alldeles utmärkt. Men för den som ofta åker långt och vill slippa stanna för laddning kan det här vara en optimal bil. I Kina är laddhybrider med lång räckvidd framgångsrika. Elbil med räckviddsförlängare är i mina ögon ännu smartare, då kan ännu mer av körningen göras på el. 

Massagestolarna i lyxversionen för 599 000 är sköna. Högtalaren för mobiltelefonen sitter i nackstödet.

Själva bilen är en trevlig bekantskap. Inredningen är lite osvensk i stilen, mer kinesiskt lyxig. Den går tyst, mjukt och komfortabelt och är väldigt lättkörd och vilsam på motorvägen. Det är ingen racer som du ska pressa i kurvorna. Massagestolarna i lyxversionen för 599 000 kronor är sköna för ryggen. Kinesisk lyx när den är som bäst. Säkerheten vansläktas inte för Volvosyskonet, bilen fick nyligen med beröm godkänt i Euro Ncap.

Körkänslan är kanske aningen mindre distinkt än hos en Volvo XC60. Min främsta invändning mot bilen är att bilen plingar och plongar titt som tätt. Det förtar en del av komfortkänslan. Om jag tittar åt sidan eller gäspar plingar den för att jag ska vara uppmärksam. Hastighetsvarningen som kommer om jag kör mer än enda kilometer för fort är svår att stänga av. Den stora skärmen lyser med starkt ljus i mörker. Jag letar och letar i menyerna, men hittar inget sätt att sänka ljusstyrkan. Dessutom svarar skärmen segt när jag trycker på den. Infotainmentsystemet skulle behöva finslipas. Röststyrningen på svenska med AI fungerar dock bättre än skärmen och kan dock lösa många av utmaningarna. Men skärmen går även AI bet på, trots att den säger sig ha löst det. 

Hur designar man en bil av ett nytt bilmärke som inte har något designarv som gör att man känner igen den? Lynk&Co satsar på djärva strålkastare och baklampor som ger bilen en utmärkande karaktär.

Men på det hela taget är det en riktigt trevlig bil med den unika egenskapen att den kan gå 20 mil på el och sedan fortsätta utan laddstopp. För den som har behov av lång räckvidd på både el och bensin kan Lynk&Co vara ett rationellt köp. Grundpriset på 550 000 kronor är i paritet med den enklaste Volvo XC60:n i Nordic Edition. Hos Volvo får köparen bara åtta mils räckvidd och mindre utrustning. På papperet borde det vara en skrattmatch för Lynk&Co, och båda bilarna finns hos Volvohandlarna. Men i Sverige lär gamla XC60 vara ett tryggare köp och ge lägre ägandekostnader. 

Snart kan Volvos motsvarighet XC70 också komma till Sverige. Den säljs redan i Kina med ett startpris på 422 000 kronor för den fyrhjulsdrivna versionen med 21 mils räckvidd (Lynk&Co är framhjulsdriven). I Sverige kan det bli en utmaning för Volvo hur en sådan bil ska prissättas gentemot megasäljaren XC60 och Lynk&Co 05 som står i samma bilhallar. 

Fakta om testbilen: Lynk&Co 08 More

Pris: 599 995 kronor. (billigare version finns för 549 995 kronor)
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 137 hästkrafter, framhjulsdrift. 
Elmotor: 208 hästkrafter.
Batteri: Litiumjon, 39,6 kWh.
Total effekt: 381 hästkrafter. 
Mått: 482 centimeter, bredd 192 centimeter, höjd 169 centimter, markfrigång 19 centimeter.
Vikt: 2138 kg.
Prestanda: Toppfart 185 km/h, acceleration 0-100 km/h på 6,8 sekunder.
Räckvidd: 20 mil på el. Cirka 90 mil ytterligare på bensin. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt