Läckta hemliga dokument visar att Tesla Cybertruck haft problem med grundläggande konstruktionsfel, uppger Wired. Enligt Teslas egna dokument har pickupen haft problem med bromsar, väghållning, buller och vattenläckor.
Tesla Cybertruck visades i november 2019 på en famös presentation där de okrossbara rutorna krossades två gånger. Nästan fyra år senare har bilen inte nått de första köparna, trots att 1,8 miljoner kunder reserverat bilen. Planen var att leverera de första bilarna 2021.
Nu avslöjas nya uppgifter om varför det tagit nästan fyra år att sätta bilen i tillverkning, och varför leveranserna i stor skala inte väntas börja förrän 2024. Nyligen läckte 1000-tals interna Tesla-dokument ut till tyska tidningen Handelsblatt i en läcka som kommit att kallas ”Tesla-files”. Bland alla dokument finns hemliga rapporter om svåra konstruktionsproblem, uppger Wired som tagit del av handlingarna.
Enligt en rapport från 25 januari 2022 hade förseriebilar av alfaversionen av Cybertruck problem med fjädring, karosstätning, ljudnivå, väghållning och bromsar. Samma dag twittrade Elon Musk att han kört bilen runt Giga Texas: ”Det är grymt”, rapporterade Musk.
Rapporten säger att alfaversionen av Cybertruck måste tätas för hand för att inte läcka vatten. Den var också bullrigare än förväntat och hade 21 potentiella bullerläckor i fordonets kaross. Bilen ska också ha lidit av skakningar och ryck i sidled under manövrering i låg hastighet. Bromsprestandan var heller inte tillfredställande.
Samtidigt är Cybertrucks konstruktion i rostfritt stål med en helt unik design helt nya både för Tesla och inom hela bilvärlden, så problemen är kanske inte särskilt förvånande. Cybertruck är Teslas första helt nya bilmodell sedan Model Y började levereras 2020. Tesla har blivit världens mest värdefulla biltillverkare med en helt annan modellstrategi än traditionella biltillverkare.
Det har tidigare sagts att Tesla Cybertruck inte kommer till Europa, då bilen inte klarar EU-normer med sin kantiga design. Elon Musk har dock uppgett att en något mindre version av bilen kan komma hit. Det finns idag inga uppgifter om när bilen kan tänkas komma till Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter