Sveriges finaste bilsamling har blivit ännu mer exklusiv och värdefull. Kungens bästis Aje Philipson, 80, köpte Sveriges enda Ferrari Monza SP1 för 30 miljoner kronor. Nu är Ajes enorma bilsamling värd över en halv miljard kronor.
Finansmannen Aje Philipson, 80, var en av arvtagarna till den stora förmögenheten som byggdes upp runt Philipsons Bil. Företaget grundades av Ajes far Gunnar Philipson och blev generalagent för Mercedes-Benz i Sverige och ägde också de flesta återförsäljaren. Företaget var som störst i början av 1980-talet, men idag har hela imperiet sålts ut. När Gunnar Philipsons änka Märta dog blev Aje Philipson och hans två syskon arvtagare till en mycket stor förmögenhet.
Att någon som blev arvtagare till ett bilimperium satsat på en stor bilsamling är kanske inte så förvånande. Idag har Aje Philipson en betydande del av sin förmögenhet i en bilsamling. Samlingen omfattar idag 151 bilar, och är sannolikt Sveriges största och mest värdefulla bilsamling. Han delar sitt intresse för med sin nära vän kung Carl XVI Gustaf.
– Jag är född i en bilhandlarfamilj , så det är ganska naturligt för mig att samla på bilar. En del ökar i värde, men det är inte målsättningen, jag har dem av nostalgiska skäl. De är inlåsta på flera olika ställen så jag kör dem sällan, jag går runt och klappar på dem, har Aje Philipson berättat för Expressen.
Samlingen fortsätter att växa och nyligen köpte Aje Philipson en av de mer värdefulla bilarna till kollektionen, åtminstone om vi pratar om nyare bilar. Sent i höstas fick han leverans av Sveriges enda Ferrari Monza SP1. En ensitsig version av Monza-modellen som även ägs av Zlatan och Per Gessle. Aje Philipson valde den ovanligare ensitsiga SP1-versionen, medan Gessle och Zlatan har SP2 med två säten. Ferrari Monza SP 1 kostar omkring 30 miljoner kronor med svenska skatter.
Ferrari Monza SP1 saknar vindruta och bara en person kan sitta i bilen. Ja, någon fru som behöver ha plats finns ju inte längre. Bilen har en V12-motor på 810 hästkrafter och toppfarten är över 350 km/h – utan vindruta. Accelerationen upp till 100 km/h går på endast 2,9 sekunder.
Sedan tidigare finns en del extremt värdefulla bilar i samlingen som nu omfattar 151 fordon. Den allra värdefullaste kan vara en Mercedes 540K från 1938. Den legendariska kompressor-Mercedesen kan vara värd långt över 100 miljoner kronor beroende på vilken version den är i. Såvitt vi vet har Aje Philipsons 540K inte visats offentligt sedan han köpte den.
Redan tidigare ägde Aje Philipson hela tio Ferrari, och har en av Sveriges finaste samlingar i hård konkurrens med Per Gessle. Den allra värdefullaste är en Ferrari 500 Testarossa från 1956. Bilen kan vara värd 50-100 miljoner kronor. Samlingen innehåller flera andra extremt dyrbara Ferraribilar som är värda tiotals miljoner.
Som arvtagare till ett Mercedesimperium har Aje Philipson samlat på sig många av Mercedes mest legendariska bilar. Naturligtvis innehåller samlingen en Måsvinge-Mercedes, 300 SL. Även Roadster-modellen av 300 SL från 1963 finns i samlingen.
– Min favorit är Mercedes 300 SL Roadster från 1963, jag har ägt den bilen ändå sedan den var ny, så den har jag speciella känslor för. Den bilen kör jag fortfarande med, har Aje berättat.
Att vårda en så här stor bilsamling tar mycket tid och pengar i anspråk. Bland ögongodiset finns en Lamborghini Miura och en Diablo, samlingen visas dock bara för den närmast kretsen runt Aje Philipson. Det finns även en Hummer H1 och en av de allra första Saabarna som lämnade fabriken 1950.
– Jag funderar aldrig på vad samlingen är värd, för jag tänker aldrig sälja den, jag brukar visa den för mina kompisar, har Aje kommenterat.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter