Jugoslaviska kultbilen gör comeback. Två serbiska professorer tänker väcka liv i Yugo. Om två år ska den första prototypen stå klar.
Tidigare i veckan rapporterade den serbiska tv-kanalen SAT en märkvärdig nyhet. Det fick serberna att börja tissla och tassla. Drömmen om ett eget bilmärke skulle sitta som en smörpassning för den stolta landssjälen.
Bakom idéen finns två lite smått galna professorer. Aleksandar Bjelic och Darko Marceta. Med varsin bakgrund i den solida tyska bilindustrin har de båda samtidigt närt en ungdomsdröm. Att återuppväcka Yugo.


Yugo byggdes mellan 1978 och 2008 av det serbiska bilmärket Zastava. Fabriken låg i Kragujevac och från början tillverkade man Fiatbilat för den jugoslaviska marknaden. Främst var det modellen 128 som de konverterade för att passa sina egna ändamål.
Men från 1960-talet och framåt började den jugoslaviska regimen att blicka nyfiket utanför sina landsgränser. Diktaturen var mer öppen för västvärlden jämfört med de sovjetiska satellitstaterna, man hade hittat ett mellanting mellan Stalinismen och västkapitalismen. Därför ville man börja bygga en bil som skulle kunna säljas hos de rika västerlänningarna. Resultatet blev Yugo som var en förfining av deras egen modell Koral.
Tillverkningen började 1978 och man lanserade i USA som ett annorlunda europeiskt bilmärke för de lite mer internationellt sinnade människorna vid öst- och västkusten. Försäljningen gick faktiskt ganska bra. Därför bestämde sig jugoslaverna för att komma med en ny modell 1988.
Yugo Florida blev den största succén. Första året byggdes hela 220 000 bilar som gick på export. Men sedan kom inbördeskriget. Balkan lades i ruiner. Men fabriken i Zastava stod kvar till 1999, då bombades den av Nato under Kosovokriget.
Tillverkningen av Yugo lades slutligen ner helt 2008. I dag är det en kultbil, en fulsnygg rackare som väcker uppmärksamhet. Köpekretsen är en lite annorlunda och excentrisk skara som uppskattar bilar med en historia.
Men nu ska den återupplivas. Aleksandar Bjelic har stått för själva det tekniska, medan Darko Marceta är designern. Nu hoppas de kunna väcka intresse för sin bil hos de stora giganterna. Den bilintressserade duon tänker ha en prototyp klar till Belgrads Expo 2027. Som det ser ut i dagsläget kommer det att bli en rymlig kombi med bensinmotor. Men ingen utesluter att det även kan bli en elmotor.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.