Kryphålet i lagen – så kan nya bilar säljas med 3G

Ett kryphål i EU-lagstiftningen gör att Toyota får sälja nya fabriksnya bilar med gamla 2G- och 3G-modem. När de gamla näten släcks ner kan SOS-systemet i bilarna sluta fungera och bilarna få körförbud.
– Enligt Konsumentverket har säljaren en skyldighet mot köparen att upplysa om varans beskaffenhet och man kan tycka att det här skulle vara en sådan sak, säger Carl Erik Stjernvall på M Sverige.

Precis som Carup.se tidigare har avslöjat, säljer Toyota enligt egen uppgifter alla sina nya bilar med föråldrad och 3G-teknik. Snart släcks 2G- och 3G-nätet ner i Sverige. Nedsläckningen har redan startat och det finns en risk att bilarna beläggs med körförbud om de underkänns i besiktningen för att SOS-systemet då slutar fungera i bilarna.

Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige, Telia har dock sagt att de ska hålla liv i sitt gamla 2G-nät till 2027. Senast då riskerar tusentals nyblivna Toyotaägare att deras nya bilar tappar SOS-systemet egal som ska slå larm vid en olycka. Flera köpare Carup har talat med har inte informerats om detta. Toyota uppger att de försöker hitta en lösning för att bygga om bilarna, men att den inte finns framme idag.
– Det är bra om säljaren är transparent och informerar köparen om att de här problemen kan dyka upp i framtiden, säger Carl Erik Stjernvall.

Toyota bekräftar att samtliga deras modeller använder 2G- och 3G-modem. De hävdar att svenska myndigheter skulle ha en pragmatisk inställning till frågan.
Elbilen Toyota bZ4X är en av modellerna som uppges ha 2G- och 3G-modem.

Men Toyota kan än så länge sälja sina bilar med hjälp av ett kryphål i lagen. Och de bryter inte mot någon lag, eftersom bilarna fungerar just nu med de gamla 3G-modemen. 
– Problemet är att säljaren måste informera om det är något som avviker. Men det är inte aktuellt vid tidpunkten för försäljningen. De behöver egentligen inte informera eftersom bilarna idag uppfyller kraven och att den här nedsläckningen sker i framtiden, säger Carl Erik Stjernvall.

Men Carl Erik Stjernwall öppnar ändå upp för en strimma hopp till alla de som köpt en Toyota med det gamla 3G-nätet.
– Nya bilar som säljs i dag har en garanti som kan sträcka sig över nedsläckningen 2027, då blir det upp till Toyota att laga bilarna så att de går att köra. Toyota har en garanti som förlängs med ett år om man servar den i tid och då borde det inte vara några problem att få det åtgärdat på deras bekostnad, säger Carl Erik Stjernvall.

Han och M Sverige har svårt att vara riktigt fräna i kritiken mot märken som Toyota. Eftersom de inte bryter mot lagen, har de heller inte gjort något juridiskt fel.
– Man kan tänka på lite olika sätt. Men det är lite svårt för oss att säga något eftersom bilarna uppfyller de krav som finns, därför är det svårt för oss att ha några krav, säger Carl Erik Stjernvall.

Det är en hård verklighet för bilköparna som kan köpa en bil för en halv miljon med helt utdaterad teknik. 
– Det är något som en konsument kan behöva att acceptera. I grund och botten är det europeiska regelverket som anger specifikationen vad man får sälja, säger Carl Erik Stjernvall. 

Toyota har bekräftat för Carup att alla nya modeller har 3G-modem för det lagstadgade SOS-systemet eCall, både via kundtjänsten och via svenska informationschefen.
– Det stämmer att eCall-systemet kommunicerar via 2G/3G i enlighet med EU-förordning (2015/758) och att Toyota undersöker möjligheter till uppgradering av datakommunikationsmodulens mjukvara så att de uppkopplade tjänsterna skall fungera även efter nedsläckningen av 2G/3G-näten, uppger Christian Hallin, informationschef för Toyota i Sverige. 
LÄS MER: