Glöm myten om att elbilar är totalt iskalla på begagnatmarknaden. Svenskar köper nu 5000 begagnade elbilar varje månad. Ökningen är 73 procent jämfört med förra året.
Många tror att elbilar minskar på begagnatmarknaden och är helt iskalla. Men den myten kan vi avliva. I dag säljs omkring 5 000 begagnade elbilar till privatpersoner varje månad. Det är en ökning med 73 procent hittills i år jämfört med förra året, enligt Vroom. Det betyder att begagnade elbilar ökar mer än de nya. Under årets första fem månader såldes 19 749 begagnade elbilar genom bilhandeln till privatpersoner – upp från 11 428 under samma period 2024.
En viktig förklaring är att en stor våg av eldrivna tjänstebilar nu börjar rulla ut på
begagnatmarknaden. 2022 var året då nyförsäljningen av elbilar riktigt tog fart, särskilt i november
då många ville hinna köpa elbil innan klimatbonusen togs bort. Tjänstebilsföraren behåller normalt
bilen i tre år och därför väntas 2025 bli året då elbilen slår igenom på begagnatmarknaden.
Mest sålda begagnade elbilarna i Sverige 2025
Modelltoppen El (10 år) | 2025 YTD | 2024 YTD | +/- Antal | +/- % |
1. NIRO (Kia) | 2 360 | 1 023 | 1 337 | 131% |
2. ID.4 (Volkswagen) | 1 397 | 540 | 857 | 159% |
3. LEAF (Nissan) | 1 082 | 803 | 279 | 35% |
4. ZS (MG) | 966 | 170 | 796 | 468% |
5. POLESTAR 2 (Polestar) | 952 | 471 | 481 | 102% |
6. ZOE (Renault) | 907 | 489 | 418 | 85% |
7. MODEL 3 (Tesla) | 900 | 750 | 150 | 20% |
8. EV6 (Kia) | 880 | 268 | 612 | 228% |
9. XC40 (Volvo) | 860 | 330 | 530 | 161% |
10. MODEL Y (Tesla) | 736 | 291 | 445 | 153% |
Övriga | 8 709 | 6 293 | 2 416 | 38% |
Totalt | 19 749 | 11 428 | 8 321 | 73% |

Nybilsmarknaden präglas helt av företagskunder. Bara 30 procent av de
nyregistrerade elbilarna går till privatpersoner. Men begagnatmarknaden ser helt annorlunda ut. Här är
det privatköpare som dominerar.
Flera faktorer bidrar. Elbilar har blivit billigare, både som nya och som begagnade. Det beror på ökad konkurrens, större modellutbud och priskrig på nybilssidan. Den tekniska utvecklingen har gjort elbilarna mer driftsäkra och attraktiva. Laddinfrastrukturen har byggts ut snabbt, och den totala ägandekostnaden för en batteribil är ofta lägre än för en fossildriven motsvarighet.

En fin begagnad elbil kan nu köpas för runt 200 000 kronor. De vanligaste elbilsmodellerna i begagnathandeln är ofta prisvärda, praktiska och har funnits länge på marknaden. Det gör att det nu finns gott om dem som begagnade. Men det finns tecken på att efterfrågan kan mattas. Räntesänkningar har ökat hushållens köpkraft, vilket gör att fler nu åter tittar på nybilsköp – inte minst genom privatleasing.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.