Norska kronprinsparet Haakon och Mette-Marit har slagit till på flera nya lyxbilar lagom till jul och nyår. En Volvo S90 Limousin och två superlyxiga elbilar är de senaste tillskotten i det kungliga garaget. Tvärtemot det svenska kungahuset satsar de på elbilar och laddhybrider.
Medan det svenska kungahuset nästan enbart äger bilar med V8:or, V12:or och sportbilar har det norska kungahuset satsat hårt på moderna elbilar och laddhybrider. Nu kommer nyheter från vårt västra broderland om att att kronprinsparet slagit till på tre lyxiga laddbara bilar lagom till nyåret.
Tidigare syntes Haakon och Mette-Marit ofta i den kungliga bilen med registreringsnumret A3. Det var fram till nyligen en blå Mercedes E-klass Limousin, från 2012. Nu har kronprinsparet ersatt den tyska limousinen med en svenskbyggd Volvo S90 Limousin, uppger TV2.no.
Bilen är en förlängd version av S90 som byggts om av Nilsson Special Vehicles i Laholm. Den uppges vara av modellen T8 Recharge, vilket innebär att det är en laddhybrid med 455 hästkrafter. I vanliga fall är räckvidden på el 88 km, men limousinen är tyngre och får betydligt kortare räckvidd.
Men Haakon och Mette-Marit nöjde sig inte med en ny bil, två nya spännande elbilar har tagit plats i garaget, berättar TV2. Haakon var en av de första i Norge med Tesla Model S, men nu har kronprinsen gått vidare till tyska elbilar.
Den kungliga registreringsplåten A8 är numera en Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, den lyxigaste elbil du kan köpa från Mercedes med en prislapp på 1,7 miljoner kronor. Kronprinsessan Mette-Marit har redan setts använda bilen när hon deltagit i en prisutdelning på ett bibliotek. Bilen har 524 hästkrafter och en räckvidd på 63 mil.
Parets tredje lyxköp är den splitternya elbilen BMW i7, minst lika lyxig och imponerande som Mercedes EQS, även om designen får sägas vara mindre sofistikerad och mer brutalistisk. BMW:n fick den Audi-klingande registreringsplåten A6. Kronprins Haakon har redan använt BMW:s nya elektriska flaggskepp efter invigningen av nya järnvägen Follobanen den 12 december. BMW i7 är en helt elektrisk version av nya 7-serien och har 544 hästkrafter och en räckvidd på 625 km.
Till skillnad från det norska kungahuset så har Sveriges kungahus valt att inte satsa på elbilar trots kungens valspråk ”För Sverige – i tiden”. Kungens bilsamling består så gott som uteslutande av uteslutande av motorstarka fossildrivna bilar med V8:or och V12:or. Svenska Hovförvaltningen äger inte heller några elbilar, under året har de däremot köpt in en BMW 760 med törstig V12-motor från polisen. Den enda i kungafamiljen som kör elbil är prinsessan Sofia som enligt de senaste tillgängliga uppgifterna vi har äger en eldriven Volkswagen e-Up.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter