Nu minskar leveranstiden på nya bilar efter att halvledarkrisen lättat.
Hos Volkswagen kan du få en ny elbil före årsskiftet – hos Volvo har väntetiden minskat till 6-7 månader.
– Det har varit och är fortsatt utmanande tider, men vi ser nu en viss förbättring kring leveranssituationen av elbilar, säger Volkswagens svenska vd Sten Forsberg.
Nya registreringssiffror från Mobility Sweden visar att bilförsäljningen i juli ökade något jämfört med förra året. Flera bilmärken vittnar nu om att tillgången på halvledare och andra delar det varit brist på ökar.
– Volvo Cars halvledarlager är fyllda och vi är igenom problemen, sade Jim Rowan till CNBC i samband med kvartalsrapporten.
Den som vill köpa en ny eldriven Volvo C40 kan idag få leverans om 6-7 månader, en klar förbättring mot tidigare, då det ofta var väntetider uppemot 12 månader. Fortfarande är det extremt lång väntetid på laddhybrider, kötiden för en Volvo V60 Recharge är 18-20 månader.
Nu rapporterar även Volkswagen i Sverige att situationen ljusnat och att leveranstiderna på nya bilar har kortats avsevärt. Den som beställer en Volkswagen ID.4 eller ID.5 idag får bilen tillverkad under andra kvartalet och förhoppningsvis levererad i år, innan klimatbonusen sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor.
– Det är stort fokus på att få ut så många elbilar som möjligt. Vid beställning idag kan en ID.4 eller ID.5 beroende på utrustning levereras kring det kommande årsskiftet. Vi har också laddat upp med lagerbilar för snabb leverans för den som önskar en elbil redan idag, säger Sten Forsberg.
Leveranstiderna har varit skiftande under halvledarkrisen. Men enligt Volkswagen är det nu några månaders kortare väntetid vid nybeställning än tidigare. Under juli blev Volkswagen det mest registrerade bilmärket i Sverige och Volkswagen ID.4 den populäraste elbilen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter