Många framhåller vätgasbilar som ett alternativt till bilar. Men reparationen av bilen kan bli svindyr. Ägaren Till Westberg fick en offert på 1,2 miljoner kronor för att byta en bränslecell i sin Hyundai.
Motståndare till elbilar påpekar ibland att batteribyten kan vara dyra i elbilar, och framhåller bränslecellsbilar drivna av vätgas som ett alternativ. Frågan är om bilägarna håller med? Til Westberg i Tyskland hade visserligen kört sju problemfria år med sin Hyundai iX 35 vätgasbil. När bilen nyligen fick bärgas till verkstad fick han en reparationsoffert som kan få de flesta att baxna.
En defekt bränslecell i bilen skulle kosta 1225 000 kronor att byta, betydligt mer än vad hela bilen är värd, uppger Autobild. Bränslecellen är en av bilens viktigaste komponenter, där kombineras vätgas med syre från luften och skapar elektricitet som driver en elmotor. Enda utsläppet från bilen är vatten.
Bilen kostade motsvarande 590 000 kronor att köpa ny för sju år sedan, så reparationen skulle överstiga bilens värde med lite mer än det dubbla. Til Westberg vill nya att Hyundai tar tillbaka bilen, trots att den femåriga garantin har gått ut. Hyundai är dock inte så pigga på det då, utan anser att bilen är “en pionjär inom bränslecellsteknik”, och därmed får ägaren kanske räkna med att det inte är lönsamt att reparera bilen. Även i Sverige har vi hört att iX35-taxibilar har fått byta bränsleceller, men här har Hyundai fått stå för kalaset på garantin, än så länge.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter