Stoppa klimatbonusen till laddhybrider.
Det kräver i dag fyra tunga företrädare för miljöorganisationer.
Enligt debattörerna hindrar de populära laddhybriderna övergången till elbilar.
Företrädare för Greenpeace och New Weather Institute kräver i dag på DN debatt att bonusen till laddhybridbilar ska stoppas. De kräver också att nya laddhybrider ska förbjudas när försäljningen av bensin- och dieselbilar i framtiden stoppas i Sverige.
Debattörerna vill ha ett omedelbart stopp av subventionerna till laddhybrider och hävdar att den miljard laddhybriderna fick i bonus förra året är bortkastad, då bilarna släpper ut mer koldioxid än snittet av nya bilar i EU. Den siffran stämmer dock dåligt överens med de utsläppsnormer som används av EU.
Norge förs fram som ett föredöme med en nybilsförsäljning på 54 procent elbilar, men Sverige sägs ligga ljusår efter. Debattörerna hävdar att laddhybrider är en medveten greenwash-strategi för att sudda ut gränsen mellan fossildrivna bilar och elbilar.
Laddhybriderna sägs få orealistiskt låga utsläppssiffror i WLTP-normen som gör dem politiskt attraktiva och berättigar dem till stora och oförtjänta klimatbonusar. De sägs också bromsa utbyggnaden av en elektrisk infrastruktur.
Enligt debattörerna släpper Volvo V60, Sveriges populäraste laddhybrid förra året, i verkligheten ut 122 gram koldioxid per kilometer.
– Regeringen och dess samarbetspartier måste genast reformera bonus-malus-systemet så att laddhybrider utesluts helt, kräver organisationerna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter