Snart får bilar sänkta betyg hos Euro Ncap om de har farliga skärmar. Men bilistorganisationen M Sverige kräver fler åtgärder.
– Det krävs mer forskning för att få tillverkarna att ta tillbaka knapparna i kontrollpanelen, säger presschefen Jacob Sidenvall.
Flera biltillverkare har rensat våra bilar från knappar och lagt in alla kontroller i skärmar. Även traditionella reglage för vindrutetorkare och blinkers har flyttats från spakarna. Varken Tesla eller Volvo har längre hastighetsmätare i synfältet, den är flyttat till skärmen i mitten.
Från och med nyår kommer säkerhetstestet Euro Ncap att införa hårdare tag. Bilar som har distraherande kontroller kommer att förlora högsta betyget på fem stjärnor.
– Det är inte så förvånande att inbyggda digitala skärmar i bilen är en distraktion. Mobiltelefonanvändning ger böter i trafiken men idag kommer meddelanden och information upp även på bilens skärm, som bara blir större och störr, säger Jacob Sidenvall från riksförbundet M Sverige.

Forskning och tester avslöjar att vanliga moment kan lång stor tid och störa körningen när de ska göras från en skärm istället för att använda en enkel knapp.
– Att justera saker via skärm tar mycket mer tid och uppmärksamhet jämfört med att göra det med en fysisk knapp eller ett vred, säger Jacob Sidenvall.
Kör man i 60 km/tim har man rört sig 30 meter på bara två sekunder. En norsk studie av pekskärmar i bilen fann att deltagarna tittade bort från vägen i korta stunder tills uppgiften var löst. För att byta till en specifik låt på musikspelaren användes i genomsnitt 23,5 sekunder där 12,3 av dem användes till att hålla koll på vägen och 10,2 sekunder (uppdelat i flera kortare blickar) till att titta på skärmen.
Nu kräver M Sverige fler studier som visar hur farliga skärmarna kan vara. Att få biltillverkare att ta tillbaka knappar kan ta lång tid. Även om till exempel Volkswagen börjat återinföra riktiga knappar i bilarna.
– Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler. Under tiden måste vi som vistas på vägarna inse hur farliga skärmarna kan vara och hantera dem klokt, säger Jacob Sidenvall.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter