Kravet: Ny trängselskatt på E4-motorväg

En ny trängselskatt kan införas på E4. Den första på en motorväg som inte leder till en stadskärna. Det blir i så fall landets andra avgift på en motorväg.

Arlandautredaren Peter Norman lämnade förra veckan in ett förslag om att införa en ny trängselskatt på E4 mellan Stockholm och Arlanda. Ett förslag som nu får stöd från Centerpartiet. Redan i maj kan regeringen ta ställning till om den blir verklighet.
– Det är positivt att utredaren identifierat de flaskhalsar i transportsystemet som Region Stockholm och andra aktörer lyft under lång tid, säger Michaela Haga (C), tillförordnat infrastrukturregionråd i Region Stockholm, i ett pressmeddelande.

Hon menar att infrastrukturen till och från Arlanda behöver åtgärdas snabbt, särskilt nu när trafiken från Bromma flyttats dit.
– Kapaciteten måste stärkas, vilket behöver ske skyndsamt. Jag har en förhoppning att regeringen nu får en större förståelse för Stockholmsregionens behov som har en påverkan på hela landet, säger Haga.

Förslaget är en del av regeringens utredning om Arlandas konkurrenskraft och bättre tillgänglighet. Med Bromma flygplats på väg att avvecklas ökar trycket på Arlanda, vilket enligt utredningen kräver både bredare vägar och bättre trafikflöde.

En utbyggnad av E4 är en central del, men finansieringen är en utmaning. Därför föreslås nu en ny trängselskatt som ska bli en del av lösningen. Detta i kombination med kollektivtrafikkörfält skulle vara en viktig del för att minska trängseln till och från flygplatsen.

– Jag är glad att utredaren fokuserar på en överflyttning till hållbara transporter, där kollektivtrafikkörfält är en viktig del i detta. Samtidigt välkomnar jag möjligheten att se över trängselskatten, för att kunna säkra finansiering och ett effektivt nyttjande av vägarna, säger Haga.

Den slutliga utredningen ska presenteras i maj, och då väntas regeringen ta ställning till om trängselskatten verkligen ska bli verklighet.
– Det ska bli otroligt intressant att se den slutgiltiga rapporteringen från Peter Norman i slutet av maj, för att verkligen kunna få ett helhetsgrepp kring de åtgärder som behöver genomföras för att skapa en mer tillgänglig och attraktiv region, men också för att stärka den nationella och internationella tillgängligheten, säger Haga.

Om trängselskatten på E4:an i Stockholm blir verklighet blir det den andra avgiftsbelagda motorvägssträckan i landet. Sedan tidigare finns en annan motorvägsavgift i Sverige, även den på E4 – på Sundsvallsbron. Den infördes 2015 och betecknas som en infrastrukturavgift, vilket innebär att den tas ut för att delfinansiera bron. Syftet med avgiften är att täcka kostnaderna för byggnationen, och den kommer att tas bort när lånen som finansierade bron är återbetalda.
LÄS MER: