Svenska bilar har blivit rekordtunga – de väger 370 kg mer än 2008. Nu kräver Gröna Mobilister lagstiftning och straffavgifter.
– Vi ser ingen annan råd än att bryta dödsspiralen med lagstiftning, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson.
Enligt siffror från Trafikanalys som Gröna Mobilister tagit del av, är bilarna som körs på de svenska vägarna idag tyngre än någonsin tidigare. Enligt organisationen var den genomsnittliga tjänstevikten hos nyregistrerade bilar nästan två ton 2024. Jämfört med 2008 har vikten ökat med nästan 370 kg, och det gäller även för alla typer av bilar.
Gröna Mobilister uttrycker en stor oro kring siffrorna och lyfter fram hur ju tyngre bilarna är, desto mer tär de på jordens naturresurser eftersom de ger mer utsläpp och har en högre förbrukning. De lyfter även fram att tyngre bilar ger upphov till mer utsläpp av partiklar från däck och vägar.
– Biltillverkarna brukar skylla på att de tillverkar de bilar kunderna vill ha, säger Per Östborn, tf generalsekreterare i Gröna Mobilister.
– Det är bara halva sanningen. Tillverkarna vill sälja uppsvällda SUV:ar eftersom de ger större vinstmarginal. De formar kundernas önskemål med sin marknadsföring, fortsätter han.


Gröna Mobilister ser införandet av en ny fordonsbeskattning baserad på bilars tjänstevikt och låter större bilar betala mer i parkeringsavgift som två lösningar på problemet med att allt fler väljer större bilar. De lyfter även fram en ny studie gjord av London School of Hygiene & Tropical Medicine som menar att antalet fotgängare och cyklister som dör i bilolyckor skulle minska med åtta procent i Europa och 17 procent i USA om alla SUV:ar ersattes av personbilar. Studien hävdar även att ett barn har 82 procent högre risk att dö vid krock med en SUV än med en normalstor bil.
– Alla är sedan länge medvetna om problemet att våra bilar blir allt större och tyngre, men trenden fortsätter ändå. Vi ser ingen annan råd än att bryta dödsspiralen med lagstiftning, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson.
Förra året lyfte även motortidningen Autocar fram en studie som visar att genomsnittet för bilars vikt har ökat från 1 553 kg till 1 947 kg mellan 2016 och 2023. Även om bilarna är byggda för att klara viktökningen utan problem, är inte allt annat det. I alla fall inte de flesta vägräckena, något vi har skrivit om på Carup tidigare. I Sverige är vägräckena inte dimensionerade för dessa tunga bilar, vilket skapar en enorm risk för genomkörning.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.