Trots att elbilsförsäljningen slår rekord i Sverige finns ingen särskild kontroll av elbilar i besiktningen.
Reglerna har inte ändrats sedan 1980-talet. Nu kräver branschen en ändring.
– Vi skulle vilja kontrollera elbilar på ett bättre sätt ur ett säkerhetsperspektiv, säger Tord Fornander som är ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.
Reglerna för vad som kontrolleras under besiktningen har inte ändrats sedan slutet av 1980-talet. Moderna säkerhetsfunktioner och elbilar får därför inte någon specifik kontroll. Nu kräver branschen nya regler som är anpassade efter de nya elektriska fordonen som nu dominerar bilförsäljningen i Sverige.
– Vi skulle vilja kontrollera grundläggande moderna säkerhetsfunktioner så att vi kan säkerställa att dessa fungerar och vi skulle vilja kontrollera elbilar på ett bättre sätt ur ett säkerhetsperspektiv. Det är en hygienfaktor att Sverige som trafiksäkerhetsförebild i världen har besiktningsregler anpassade till den moderna fordonsflottan, säger Tord Fornander som är ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.
MSB presenterade förra året en studie över riskerna med bränderi el- och hybridfordon. I en genomgång av händelserapporterna för åren 2018, 2019 och 2020 har 34 bränder eller tillbud i el- eller hybridbilar identifierats. Under samma period har det på motsvarande sätt brunnit i cirka 415 fossildrivna personbilar, där batterier, laddare eller elledningar varit inblandade i brandförloppet. Det finns betydligt färre el- och hybridbilar, så enligt MSB är det inte någon högre brandrisk jämfört med fossildrivna bilar.
Det som oroar bilprovningsbranschen är vad som händer när bilarna åldras, när elkomponenter och utrustning slits. De vill nu ha nya regler för el- och hybridbilar. I Norge undersöks batterierna för att hitta synliga fysiska skador och läckor, inklusive lock, kablar, kyl/värmesystem och varningsanordningar. Kablar i drivsystemet måste kontrolleras avseende skador och att de är säkert monterade och skyddade. Laddningskabeln ska kontrolleras avseende skador. Bilens elkontakt och lock bör kontrolleras avseende skador och överhettning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter