Kostade 1,2 milj – nu lika billig som en beg Golf

VW Phaeton W12 kostade 1,2 miljoner kronor. Den konkurrerade med Mercedes S-klass och Bentley. Men nu finns premiumbilen till salu för 120 000 kr.

Modellen Phaeton var en av Volkswagens mest unika satsningar. Tanken var att skapa en Volkswagen som kunde mäta sig med lyxbilar som Mercedes S-klass, Audi A8, men även med extremt lyxiga bilar som Bentley. För VW-chefen Ferdinand Piëch, en av bilindustrins mest inflytelserika ingenjörer, hade en dröm: en Volkswagen i lyxsegmentet. Och drömmen blev verklighet, i Phaeton.

Phaeton byggdes med otrolig precision och tysk ingenjörskonst. Under huven på toppmodellen satt en sexliters W12-motor på 420 hk, samma grundmotor som senare användes i både Bentley Continental och Audi A8. Med avancerad luftfjädring, fyrhjulsdrift och lång hjulbas erbjöd Phaeton avancerad teknik. Bilen hade mjukstängande dörrar och klimatanläggning i fyra zoner. Phaeton ville vara en bil i lyx, och det var den. Fast till ett mycket lägre pris än exempelvis Bentley. Och än idag kan man hitta flaggskeppet till salu på svenska sajter.

En Volkswagen Phaeton W12 går idag att hitta för 120 000 kronor på Blocket. Under huven sitter samma rejäla motor, en sexliters W12 med 420 hk. Bilen har fyrhjulsdrift och trots sina 2,3 ton i tjänstevikt tar den sig från 0 till 100 km/h på bara cirka sex sekunder. Men inte bara det.

Bilen är fullpackad med funktioner som gör färden bekvämare. Fjärrstyrd motorvärmare, eluppvärmd vindruta, multifunktionsratt och mycket mer. Tillsammans med svart läder, poppelträ och den massiva exteriören blir det tydligt: Phaeton gick in med ambitionen att vara en bil i lyxsegmentet, och den lyckades. Den hade unika funktioner, som världens mest avancerade bagagelucka.

Ny kostade en Phaeton W12 omkring 1,2 miljoner kronor. Idag kan man få samma bil för runt 120 000 kronor. Och anledningen är rädsla för höga underhållskostnader. Fordonskatt, försäkring, förbrukning och reparationer som snabbt kan bli dyra. Begagnade reservdelar är inte alltid lätta att få tag på, eftersom Phaeton aldrig var en volymmodell. Men för den som vågar ta chansen finns här teknik på Bentley-nivå. Men till ett pris som påminner mer om en begagnad Golf.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt