Körde 161 000 mil i Teslan – så många batterier och motorer gick åt

Här är Teslan som slår världsrekord och körts längst i världen. Hansjörg Gemmingen har passerat en miljon miles, motsvarande 161 000 mil. Men det har gått åt tre batterier och åtta motorer längs vägen – och nu är Hansjörg missnöjd med att Tesla inte hört av sig.
– Jag leker med tanken att beställa en Lucid Air med en räckvidd på över 800 km och sätta fler rekord.

För några månader sedan berättade Carup om Jim som kört 161 000 mil med sin Volvo 740 under 30 år. Han fick en helt ny Volvo S60 i gåva av Volvo. Nu har en tysk Teslaägare upprepat samma bedrift med sin Tesla Model S P85 från 2014. Han hörde av sig till Tesla, men fick inget svar. 

Här är mätaren för några veckor sedan, nu ska den ha slagit om till 1 miljon miles, motsvarande 160 900 mil.

Hansjörg Gemmingen har kört mer än 20 000 mil per år de senaste åren. Hans Tesla har behövt tre batterier och åtta motorer under de åtta åren för att klara av alla de 161 000 milen. Han är inte helt nöjd med att bilen behövt så mycket reparationer och funderar nu på att byta till en Lucid Air för att kunna sätta ännu fler rekord. Batteribytena har gått på garantin och det sista batteriet har klarat 40 000 mil. Det senaste batteriet är på 63,1 kWh och hade en räckvidd på 340 km när den monterades. Det begagnade batteriet har fortfarande 310 km kvar.

En del av milen har körts i vinterklimat i Sverige och Norge.

Enligt sajten The Driven har han bland annat besökt Sverige, Österrike, Schweiz, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Ungern, Polen, Slovakien, Tjeckoslovakien, Belgien, Luxemburg, Nederländerna, Danmark, Finland, Norge, England, Irland och Kina med sin Tesla.

Den mesta laddningen har han klarat av gratis, då det ingår kostnadsfri supecharging till hans Tesla. Han har också laddat mycket solel vid sin bostad. 

– Min supercharing är gratis men med det senaste batteriet har jag bara behövt 4 999 kWh DC gratis, säger han till The Driven

Elmotorerna verkar ha sämre livslängd än batterierna. Han är nu inne på sin åttonde motor i sin Tesla Model S. Den första motorn höll bra, hela 78 000 mil, men de fyra senaste motorerna har bara klarat 20 000 mil per motor. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester